De markt in de toekomst
Er hoeft weinig misverstand te bestaan over de taakverdeling tussen CD-i en CD-ROM: de eerste hoort in de huiskamer en de laatste op kantoor. Thuis geeft het gebruiksgemak van CD-i de doorslag. Het valt te verwachten dat CD-i een gangbare voorziening naast of op de TV zal worden. De behoefte eraan is kunstmatig maar de prijzen zullen dalen en de nieuwsgierigheid van de consument doet de rest. Het aanbod van software zal dan veelzijdiger en kwalitatief hoger kunnen worden: speelfilms niet meer uitsluitend uit de populaire hoek, beter verzorgde informatieve CD-i's. Op Audio CD was in het begin ook alleen maar Abba te krijgen.
CD-ROM blijft nog even een medium vol voetangels en klemmen, en hopeloos slecht in video. Maar de mogelijkheden om via de PC het gebodene te bewerken, op te slaan, te reproduceren en opnieuw te gebruiken maken de CD-ROM ideaal voor beroepstoepassingen. Een wet van Meden en Perzen is dat niet: CD-i is bruikbaar voor bedrijfsopleidingen en CD-ROM is uiterst handig voor de distrubutie van computerspelletjes. Dat spaart een hoop floppy's.
Dit artikel mag worden gedownload, gelezen en zelfs gekopieerd, maar alleen voor eigen gebruik. Vermenigvuldigen met winstoogmerk is niet toegestaan. Copyright Herbert Blankesteijn.