De markt voor CD-i- en CD-ROM-spelers


Volgens cijfers van Philips verovert CD-i de markt nu anderhalf keer zo snel als de Audio CD in dezelfde fase. Op vijf miljoen huishoudens komt zo de 'penetratie' drie jaar na introduktie rond de 2% uit. Wereldwijd stond de teller medio 1995 op een miljoen exemplaren.

Maar de cijfers geven al aan dat er ergens iets scheef zit: Nederland neemt een veel te groot deel voor zijn rekening. In andere Europese landen en in de VS en Japan gaat het veel moeilijker. En een belangrijk verschil met de muziekCD is, dat andere grote fabrikanten de CD-i bijna demonstratief hun steun onthouden. Ze verkopen geen apparaten, op Sony (alleen voor de professionele markt) en Goldstar na, en brengen geen software uit.

Het valt niet uit te sluiten dat CD-i houvast krijgt op de markt maar dat is allesbehalve zeker. Volgens Philips is daarvoor een 'penetratie' van 5% nodig en zo ver is het nog niet. Het is wel uitgesloten dat CD-i de CD-ROM verdrijft. Min of meer stiekem blijkt CD-ROM de wereld al veroverd te hebben. De prijzen dalen snel en de verwachting is dat een computer zonder CD-ROM speler over twee jaar meer uitzondering zal zijn dan regel.


Dit artikel mag worden gedownload, gelezen en zelfs gekopieerd, maar alleen voor eigen gebruik. Vermenigvuldigen met winstoogmerk is niet toegestaan. Copyright Herbert Blankesteijn.
  • Terug naar De markt voor CD-i en CD-ROM.
  • Terug naar CD-i- en CD-ROM-spelers.

  • Naar CD-i versus CD-ROM.
  • Naar Hoofdmenu Interactieve Gids voor het CD-Wezen.