Oefenen voor het simuleerbewijs

Herbert Blankesteijn, Technisch Weekblad 9-11-'94


Een rijsimulator voor de PC wordt in Nederland geintroduceerd. Het systeem is goedkoop, maar heeft nog zijn beperkingen. Voetgangers scheppen valt niet mee.

Piloten moeten periodiek hun kunnen tonen in simulatoren. Zo kun je zien hoe mensen reageren op een moeilijke situatie, zonder dat er sprake is van echt gevaar. Er zijn grote belangen mee gemoeid dus de simulatoren mogen wat kosten.

Regelmatige herexamens voor automobilisten zullen er wel nooit komen - de politicus die dat voorstelt is er geweest. Maar in de VS komt het al voor dat bedrijven hun beroepschauffeurs aan de simulator zetten. De genadeloze aansprakelijkheidswetgeving is daarbij een factor. Een andere is de ontwikkeling van betaalbare, PC-gebaseerde rijsimulatoren. Het Amerikaanse Systems Technology lanceert er een voor Nederland via het Hilversumse bureau A&A.

Het eerste exemplaar staat bij het Instituut voor Humane Psychofarmacologie in Maastricht, waar men de invloed op de rijvaardigheid onderzoekt van medicijnen en drugs. TW mocht even achter het stuur, net als twee vertegenwoordigers van de politie, geinteresseerd met het oog op opleidingen.

Het systeem is in talloze varianten verkrijgbaar, vanaf 10.000 dollar. De gesimuleerde auto is standaard een automaat, maar een handgeschakelde bak is ook te krijgen. Standaard zit je achter de PC-monitor maar in Maastricht hebben ze een transparant LCD-scherm op de overheadprojector gelegd voor een groter, realistischer beeld.

De bezitter kan zelf parcoursen ontwerpen met stoplichten, snelheidscontroles, kruisend verkeer en dergelijke. Helaas moet dat met een soort programmeertaal. In dit muisgeorienteerde tijdperk moet dat toch handiger kunnen.

Met groot plezier rammen de aanwezigen tegenliggers en scheppen ze voetgangers. Het systeem administreert nauwkeurig alle misstappen. Het landschap is eenvoudig en gestileerd. De weg heeft geen structuur, het gras geen relief. Alleen de strepen op het wegdek en een enkel boompje geven snelheidsinformatie. Het stuur en het rempedaal reageren anders dan normaal. Bij optrekken en bochten mis je de g-krachten en het hellen van het voertuig. Dit laatste is inherent aan simuleren op de PC (en kan tot echte wagenziekte leiden). Je onderzoekt zo vooral je rijvaardigheid met de simulator, is onze indruk. Het valt nog lang niet mee om een voetganger te raken, terwijl dat op straat zelden een probleem is.

A&A: 035-232629


Het materiaal dat hier verkrijgbaar is mag worden gedownload, gelezen en zelfs gekopieerd, maar alleen voor eigen gebruik. Vermenigvuldigen met winstoogmerk is niet toegestaan. Alles is copyright Herbert Blankesteijn, tenzij anders vermeld.
  • Terug naar het Produktenmenu.
  • Terug naar het Hoofdmenu Archief Herbert Blankesteijn.