Maak je eigen computerspel

Herbert Blankesteijn, NRC Handelsblad 28-4-'95


Een computer is wel honderd machines in één. Schrijfmachine, rekenmachine, muziekinstrument, klok, tekendoos, agenda, kaartenbak, fax, antwoordapparaat, radio, televisie, videorecorder, CD-speler... En natuurlijk spelletjesautomaat. Een computer kan elk spel spelen, als jij maar met het juiste spelletjesprogramma komt op floppy of cd-rom. Voor elk nieuw spel dat je wilt spelen moet je een nieuw programma hebben op een nieuw schijfje.

Nu ben ik laatst een heel bijzonder spel tegengekomen. Het heet Klik & Play en het is wel honderd spelletjes in één. Schietspel, kaartspel, racebaanspel, fruitautomaat, boter-kaas-en-eieren... Eigenlijk is Klik & Play een soort gereedschapskist waarmee je zelf spelletjes kunt maken zoveel je maar wilt.

Vroeger was het maken van een computerspel een heidens karwei. Een spel is in feite een lijst opdrachten waarmee je de computer vertelt wat op het beeldscherm moet gebeuren als je een bepaalde knop indrukt. Bijvoorbeeld: bij het indrukken van de spatiebalk moet een kanon een kogel afschieten. Als je zo'n spelletje speelt dan lijkt het alsof je toetsenbord direct het kanon bedient, maar dat is niet zo. Er is namelijk geen kanon. De computer tekent een kanon op het scherm en als je op de spatietoets drukt zorgt-ie ervoor dat precies van die plek een stipje vertrekt in de goede richting. Waar het kanon ook is en waarheen het ook is gericht. Dat is ingewikkeld.

De laatste tijd gaat het anders. Programmeurs gebruiken combinaties van opdrachten die veel voorkomen als een soort legoblokjes. Dat zijn bijvoorbeeld stukjes programma die uitmaken hoe iets beweegt, of die bepalen wanneer twee figuurtjes elkaar raken. Over zulke blokjes hoeft niemand meer na te denken, die zijn kant en klaar. Een spel is dan veel sneller in elkaar te zetten.

Zo werkt Klik & Play ook. Je kunt de hoofdrolspelers in je spel kiezen uit een groot aantal kandidaten: dieren, poppen, vliegende machines, ruimtewezens, noem maar op. Je pakt ze op met de muis en je zet ze waar je ze hebben wilt. Je kunt aangeven hoe ze moeten bewegen en welke knoppen dat moeten regelen. Je bepaalt zelf de spelregels, dus jij maakt uit wat er gebeurt als twee figuren elkaar tegenkomen, bijvoorbeeld de kogel en het ruimteschip, of een voetballer en een bal - en wat voor geluid er dan moet klinken. Daarvoor kun je kiezen uit een menu, dat is een lijst met mogelijkheden.

Zo is het veel makkelijker dan vroeger om een spelletje te maken. Maar dat wil niet zeggen dat het helemaal vanzelf gaat. Het is als een hut timmeren; je kunstwerk stort drie keer in, de vierde keer blijft het staan maar lijkt het nergens op en pas na de zoveelste poging ben je tevreden. Net als bij het bouwen van hutten helpt het als een volwassene meedoet die er ook lol in heeft. Bij Klik & Play hoort een soort televisieprogramma waarin je een spel voor je ogen opgebouwd ziet worden. Net of je over de schouder van een vakman meekijkt. Er zijn veertien kant-en-klare spelletjes. Die kun je gewoon spelen maar je kunt er ook kleine dingetjes aan veranderen, om te oefenen.

Eerst dacht ik dat de makers van Klik & Play stom waren om anderen hun gereedschapskist te verkopen. Klik & Play zou wel het laatste spel kunnen zijn dat ze ooit verkopen. Maar pas op: als jij een fantastisch spel ontwerpt met hun gereedschap en je brengt het in de handel, dan hebben zij recht op een deel van de winst. Dus dan worden ze slapend rijk.

Klik & Play kost f. 120,-


Alles wat je hier vindt mag je lezen, downloaden en zelfs kopiëren en aan vrienden geven. Maar ik heb het geschreven en het is en blijft van mij. Wat je dus niet mag doen is het verkopen en er geld aan verdienen. Dat doe ik tenslotte ook niet. Verder veel plezier ermee. -Herbert Blankesteijn


  • Terug naar het CD-ROM-menu.
  • Terug naar het Whizkidmenu.
  • Terug naar het Hoofdmenu Archief Herbert Blankesteijn.