Zo jong nog en nu al bereikbaar

Herbert Blankesteijn, Technisch Weekblad 21-12-'94


De nieuwe 'buzzer' is gewoon een pieper. Bedoeld voor de jeugd maar voor iedereen een vooruitgang door een andere kostenstructuur.

De pieper is alweer bijna antiek. Het moet zo'n tien jaar geleden zijn dat dit apparaatje aan zijn opmars begon: een radioontvangertje dat via de telefoon bereikbaar was en bij een oproep ging gillen. Dan wist de bezitter dat hij/zij de secretaresse of 'thuis' moest bellen. Soms wat genant, zo'n piepgeval, maar altijd een bruikbaar excuus om een nutteloze vergadering te verlaten.

Zelfs de jongste versie van de pieper, ook wel deftig semadigit genoemd, is een paar jaar oud. Je belt het ding op een 06-nummer, een stem zegt: 'Toets uw informatie in' of zoiets en je drukt nogmaals een nummer, ditmaal het nummer dat de gepiepte moet gaan bellen. Gewoonlijk is dat dus het nummer waar degene die oproept zich zelf bevindt. Dat nummer verschijnt op het scherm van de pieper. Vaak is een pieper handiger dan een mobiele telefoon omdat de gepiepte zelf bepaalt wanneer het gesprek plaatsvindt. Je kunt ook codes afspreken, dan is terugbellen niet nodig. (Overigens gaan de semafoonsignalen door de ether en zijn ze door iedereen te ontvangen. Sommige soldeercracks hebben een ontvangertje aan hun PC gekoppeld en zien alle oproepen van Nederland over hun scherm komen, compleet met de inhoud van de boodschap.)

Nu heeft PTT Telecom met veel tamtam de 'buzzer' gelanceerd. Een apparaat bedoeld voor jonge mensen die bereikbaar willen zijn. Je belt een 06-nummer en... om kort te gaan, de buzzer is gewoon een pieper. Een trendy uiterlijk en een reclamecampagne, maar technisch geen nieuws. Hij mag dus gewoon pieper blijven heten, dat bekt beter.

Toch is de 'buzzer' een vooruitgang ten opzichte van de pieper, althans voor de bezitter. Het apparaat is met f.300,- niet duurder dan een traditionele pieper. Je koopt het compleet met nummer dus je bent direct na aanschaf piepbaar. Er zijn geen inschrijf- of abonnementskosten. Daar staat tegenover dat oproepen veel duurder is: 1,95 tijdens kantooruren. Maar ook dat is voor de pieperbezitter een voordeel. Want de oproepende partij betaalt. Om de haverklap gepiept worden is heel vervelend en een financiële prikkel om niet te piepen is dus gezond. Natuurlijk hoopt PTT Telecom dat zoveel mensen nu voor het gadget bezwijken ('duizenden' alleen al in november), dat het aantal oproepen de hoogte in schiet ('boven verwachting').

De introductie van de 'buzzer' is goed nieuws voor iedereen die toch al voor een pieper in aanmerking kwam. De oude pieper de deur uit, met de uitgespaarde abonnementskosten heb je de 'buzzer' zo terugverdiend. Wat de jeugd met zo'n ding moet is de vraag, maar dat zoeken ze zelf maar uit. O ja: in de auto doet-ie het prima. Over de brommer hebben we geen gegevens.

Info: Primafoon, 06-0402


Het materiaal dat hier verkrijgbaar is mag worden gedownload, gelezen en zelfs gekopieerd, maar alleen voor eigen gebruik. Vermenigvuldigen met winstoogmerk is niet toegestaan. Alles is copyright Herbert Blankesteijn, tenzij anders vermeld.
  • Terug naar het Produktenmenu.
  • Terug naar het Hoofdmenu Archief Herbert Blankesteijn.