De gekken zijn de baas in het gesticht

Herbert Blankesteijn, Intermediair 19-8-'99

Een van de grote successen van de computerindustrie is het spel. 'Games' zijn geldfabrieken en stimuleren de ontwikkeling in andere digitale sectoren: geluidskaarten, beeldweergave, beveiliging, netwerken. 'Playing For Profit' is bestemd voor managers in de vermaakindustrie en hardwarebedrijven. Op typisch Amerikaanse wijze beschrijven de auteurs succesverhalen, met veel aandacht voor personen. 'Vermaak' wordt breed opgevat: muziek en tv-achtige toepassingen horen er bij. Elke vorm van entertainment moet concurreren met elke andere vorm, is het niet om het geld van de consument, dan wel om zijn tijd, of om het geld van adverteerders.

De schrijvers lijden aan onstuitbaar optimisme: alles wordt interactief, en kijk toch eens wat een boel prachtige nieuwe mogelijkheden. Gelukkig durven ze nog net niet de toekomst te voorspellen. Door de talrijke voorbeelden een boek dat geen moment verveelt.

Geld verdienen aan computergebruik? Toen Windows 98 in het teststadium verkeerde, vroeg Microsoft glashard enkele tientallen guldens voor een cd met een betaversie, een nog niet marktrijpe proefversie dus. Deze cd's gingen grif van de hand; de kopers waren trots op hun status van betatester en rapporteerden massaal en goedgehumeurd aan Microsoft wat er op hun pc's mis ging tengevolge van de bugs die nog in het systeem zaten. Bij dergelijke complexe software kan de fabrikant moeilijk buiten vrijwilligers als proefkonijnen, maar om ze daar nou voor te laten betalen…

Een andere manier om geld te verdienen aan een produkt dat nog niet bestaat is: er een boek over publiceren. 'Introducing Microsoft Windows 2000 Server', uitgegeven bij Microsoft Press, is een overzicht van nieuwe en opgeknapte onderdelen in Windows 2000, vooral in vergelijking met Windows NT. Voor de 'IT Decision Maker' en de 'IT Implementer', aldus de flap, maar ook als gewone sterveling zou je er zin in krijgen. Wat de beschreven snufjes betreft tenminste; zo te zien zijn er meer knoppen en instellingen dan ooit, en moet er weer een zwaardere pc komen. Het wachten is op de definitieve versie, en op de boeken dáárover.

Nieuwe versies van Windows zijn altijd 'nóg makkelijke, nóg meer fun'. Alan Cooper kiest ondubbelzinnig partij voor de consument in The Inmates Are Running the Asylum. Alleen de titel al: de patiënten die in het gesticht de lakens uitdelen zijn de ontwikkelaars van software. Volgens Cooper maken programmeurs software die makkelijk te bedienen is voor programmeurs. De logica regeert, maar het is een andere logica dan in de hoofden van leken-gebruikers.

Een goede indruk van de toonzetting van dit boek krijg je uit deze selectie van titels van Coopers paragrafen: An Industry in Denial, Most Software is Designed by Accident, Blaming the User, What Makes Software Polite? en: If It Were a Problem, Wouldn't It Have Been Solved by Now?

Het is de vraag of Cooper helemaal gelijk heeft. Niet alles wat mis is aan software valt de makers te verwijten, en veel kantoorwerkers zouden meer belangstelling kunnen tonen voor het gereedschap dat bij hun functie hoort. Hoe dan ook, dit is een pakkend geschreven boek dat je ademloos uitleest, aan welke kant je ook staat.

Alice LaPlante & Rich Seidner, Playing for Profit, Wiley, ISBN 0-471-29614-7.

Anthony Northrup, Introducing Microsoft Windows 2000 Server, Microsoft Press, f. ,- ISBN 1-57231-875-9.

Alan Cooper, The Inmates Are Running the Asylum, Sams, ISBN 0-672-31649-8


Het materiaal dat hier verkrijgbaar is mag worden gedownload, gelezen en zelfs gekopieerd, maar alleen voor eigen gebruik. Vermenigvuldigen met winstoogmerk is niet toegestaan. Alles is copyright Herbert Blankesteijn, tenzij anders vermeld.