{\rtf1\ansi\ansicpg1252\uc1 \deff0\deflang1033\deflangfe1043{\fonttbl{\f0\froman\fcharset0\fprq2{\*\panose 02020603050405020304}Times New Roman;}{\f16\froman\fcharset238\fprq2 Times New Roman CE;}{\f17\froman\fcharset204\fprq2 Times New Roman Cyr;}{\f19\froman\fcharset161\fprq2 Times New Roman Greek;}{\f20\froman\fcharset162\fprq2 Times New Roman Tur;}{\f21\froman\fcharset186\fprq2 Times New Roman Baltic;}}{\colortbl;\red0\green0\blue0;\red0\green0\blue255;\red0\green255\blue255;\red0\green255\blue0;\red255\green0\blue255;\red255\green0\blue0;\red255\green255\blue0;\red255\green255\blue255;\red0\green0\blue128;\red0\green128\blue128;\red0\green128\blue0;\red128\green0\blue128;\red128\green0\blue0;\red128\green128\blue0;\red128\green128\blue128;\red192\green192\blue192;}{\stylesheet{\nowidctlpar\widctlpar\adjustright \fs20\lang1043\cgrid \snext0 Normal;}{\*\cs10 \additive Default Paragraph Font;}}{\info{\title Radio met 'Ads by Goooogle'}{\author Ik}{\operator Ik}{\creatim\yr2006\mo8\dy7\hr11\min17}{\revtim\yr2006\mo8\dy7\hr11\min17}{\version2}{\edmins1}{\nofpages2}{\nofwords606}{\nofchars2913}{\*\company }{\nofcharsws4248}{\vern73}}\paperw11906\paperh16838\margl1417\margr1417\margt1417\margb1417 \deftab708\widowctrl\ftnbj\aenddoc\hyphhotz425\hyphcaps0\formshade\viewkind4\viewscale100\pgbrdrhead\pgbrdrfoot \fet0\sectd \linex0\headery709\footery709\colsx709\endnhere\sectdefaultcl {\*\pnseclvl1\pnucrm\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxta .}}{\*\pnseclvl2\pnucltr\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxta .}}{\*\pnseclvl3\pndec\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxta .}}{\*\pnseclvl4\pnlcltr\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxta )}}{\*\pnseclvl5\pndec\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxtb (}{\pntxta )}}{\*\pnseclvl6\pnlcltr\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxtb (}{\pntxta )}}{\*\pnseclvl7\pnlcrm\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxtb (}{\pntxta )}}{\*\pnseclvl8\pnlcltr\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxtb (}{\pntxta )}}{\*\pnseclvl9\pnlcrm\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxtb (}{\pntxta )}}\pard\plain \nowidctlpar\widctlpar\adjustright \fs20\lang1043\cgrid {\fs24 Radio met 'Ads by Goooogle'
\par Herbert Blankesteijn
\par
\par Radiobazen let op. Google gaat in de radioreclame. Directeur Eric Schmidt heeft proeven aangekondigd in Detroit; satellietradiobedrijf XM Radio heeft al een overeenkomst getekend. Binnen drie maanden zal het systeem in de hele VS functioneren.
\par
\par In januari heeft Google het bedrijf dMarc gekocht, dat het systeem heeft uitgevonden. Via dMarc kun je reclamespots plaatsen zonder menselijke tussenkomst. Je geeft je wensen op aan een geautomatiseerd systeem, je uploadt je spot en binnen vier uur kan je reclame worden uitgezonden. Je krijgt er automatisch bericht van, en telefonische respons van luisteraars kan in real time worden gemeten.
\par
\par dMarc heeft een netwerk opgebouwd van 4700 radiostations in de VS, waarvan de reclamezendtijd kan worden gekoppeld aan het advertentiesysteem. Dat betekent dat adverteerders een ruime keus hebben uit doelgroepen, geografische regio's, uitzendtijdstippen en dergelijke. Er kan rekening gehouden worden met het weer op bepaalde plaatsen, zodat reclame voor consumptieijs precies daar wordt uitgezonden waar het effect het grootst is. Een adverteerder kan ook kiezen welke advertentie waar wordt uitgezonden: McDonalds zou in Arizona de milkshakes kunnen promoten en in het noordwesten een warm menu. Directeur Schmidt van Google wil zelfs gps-informatie gebruiken, zodat ook rekening kan worden gehouden met de lokatie van de luisterende automobilist.
\par
\par (En daar komt het visioen weer voorbij van de reclame die door een winkel naar voorbijgangers wordt gezonden, nu niet via de mobiele telefoon maar via de radio. Voorlopig is dat luchtfietserij, al was het maar omdat er een hele nieuwe generatie radio's voor nodig is.)
\par
\par Dat neemt niet weg dat hiermee het adverteren op de radio fundamenteel gaat veranderen. Het plaatsen van een spot wordt net zo makkelijk als het plaatsen van een kleine advertentie in de krant, of natuurlijk een Adwords-reclame bij Google. Je hoeft als adverteerder niet eens van tevoren te bepalen op welk station je adverteert - dat doe je bij Google's webadvertenties ook niet. Je hoeft niet van tevoren te bepalen hoe vaak je adverteert, je kunt ook kiezen voor een bepaald budget of een bepaald resultaat, waarna het computersysteem de details invult. Ik ben hier een beetje speculatief, maar als je weet hoe adverteren bij Google werkt ligt het allemaal voor de hand. Daarom voorzie ik ook dat programmamakers hun uitzendingen zullen moeten taggen: met trefwoorden aangeven waar ze over gaan of voor wie het programma is bestemd.
\par
\par Google zegt dat adverteren op de radio nu binnen het bereik komt van de kleine beurs: een budget van 200 dollar zou genoeg kunnen zijn. Dat zijn bedragen waarvoor advertentieverkopers hun auto niet starten, maar als het vanzelf binnenkomt is daar natuurlijk niets tegen. De stations hoeven namelijk niet meer te onderhandelen met individuele adverteerders; dat doen ze met dMarc/Google. En dMarc/Google hoeft óók niet te praten met al die kleintjes: ze laten ze gewoon intekenen op een website. Zo krijgen radiozenders toegang tot een nieuwe markt van kleine adverteerders. Goed voor de zenders, goed voor de adverteerders, en goed voor Google. Ik ben alleen wel benieuwd of we dan ook te maken krijgen met huisvlijt op het gebied van reclamespots.
\par
\par Of en wanneer dit allemaal naar Europa komt, dat is nog niet bekend, maar als het een succes wordt dan is ongetwijfeld de televisie het volgende slachtoffer. Dus televisiebazen: let op!
\par }}