{\rtf1\ansi\ansicpg1252\uc1 \deff0\deflang1033\deflangfe1043{\fonttbl{\f0\froman\fcharset0\fprq2{\*\panose 02020603050405020304}Times New Roman{\*\falt Times New Roman};}{\f16\froman\fcharset238\fprq2 Times New Roman CE{\*\falt Times New Roman};}{\f17\froman\fcharset204\fprq2 Times New Roman Cyr{\*\falt Times New Roman};}{\f19\froman\fcharset161\fprq2 Times New Roman Greek{\*\falt Times New Roman};}{\f20\froman\fcharset162\fprq2 Times New Roman Tur{\*\falt Times New Roman};}{\f21\froman\fcharset186\fprq2 Times New Roman Baltic{\*\falt Times New Roman};}}{\colortbl;\red0\green0\blue0;\red0\green0\blue255;\red0\green255\blue255;\red0\green255\blue0;\red255\green0\blue255;\red255\green0\blue0;\red255\green255\blue0;\red255\green255\blue255;\red0\green0\blue128;\red0\green128\blue128;\red0\green128\blue0;\red128\green0\blue128;\red128\green0\blue0;\red128\green128\blue0;\red128\green128\blue128;\red192\green192\blue192;}{\stylesheet{\nowidctlpar\widctlpar\adjustright \fs20\lang1043\cgrid \snext0 Normal;}{\*\cs10 \additive Default Paragraph Font;}}{\info{\title Disney vindt het wiel uit}{\author Ik}{\operator Ik}{\creatim\yr2006\mo4\dy17\hr14\min59}{\revtim\yr2006\mo4\dy17\hr15\min7}{\version3}{\edmins9}{\nofpages2}{\nofwords527}{\nofchars2959}{\*\company }{\nofcharsws3475}{\vern73}}\paperw11906\paperh16838\margl1417\margr1417\margt1417\margb1417 \deftab708\widowctrl\ftnbj\aenddoc\hyphhotz425\hyphcaps0\formshade\viewkind4\viewscale100\pgbrdrhead\pgbrdrfoot \fet0\sectd \linex0\headery709\footery709\colsx709\endnhere\sectdefaultcl {\*\pnseclvl1\pnucrm\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxta .}}{\*\pnseclvl2\pnucltr\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxta .}}{\*\pnseclvl3\pndec\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxta .}}{\*\pnseclvl4\pnlcltr\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxta )}}{\*\pnseclvl5\pndec\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxtb (}{\pntxta )}}{\*\pnseclvl6\pnlcltr\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxtb (}{\pntxta )}}{\*\pnseclvl7\pnlcrm\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxtb (}{\pntxta )}}{\*\pnseclvl8\pnlcltr\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxtb (}{\pntxta )}}{\*\pnseclvl9\pnlcrm\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxtb (}{\pntxta )}}\pard\plain \nowidctlpar\widctlpar\adjustright \fs20\lang1043\cgrid {\fs24 Disney vindt het wiel uit
\par Herbert Blankesteijn
\par
\par Groot nieuws vlak voor Pasen: tv-maatschappij ABC gaat zijn populaire series gratis online aanbieden, pal nadat ze zijn uitgezonden. Het gaat om series als Lost en Desperate Housewives, en het is een proef van twee maanden. Businessmodel: gewoon commercials erin, net als op de tv.
\par
\par Drie jaar geleden spoelde het bericht over internet dat rapper Ice T zou beginnen met een tv-show die via Kazaa zou worden verspreid. Ik vond dat een schitterend idee. Kazaa, het piratennetwerk bij uitstek, gebruiken als een ether voor legale commerciële televisie. Niet alleen spaar je zo een zenderpark uit. Je hebt ook niets meer te maken met dat domme rechtenbeheer, kunstmatige beperkingen die de gebruiker niet begrijpt, die drempelverhogende techniek nodig maken, die scheppen geld kosten en die altijd binnen een week worden gekraakt.
\par
\par Commerciële stations zijn gebaat bij zoveel mogelijk publiek. Iedere verspreidingswijze is daarom welkom. Dus hup, alle programma's onmiddellijk ongewijzigd op internet, met commercials en al. Natuurlijk kun je op internet slimmer adverteren, op zo'n manier dat de adverteerder resultaat kan meten, maar dat zien we later wel. Eerst ervaring opdoen, eerst die markt veroveren.
\par
\par Ice T had dat uitstekend begrepen, maar volgens mij is die show nooit van de grond gekomen. Het bericht dat hij ermee zou beginnen is in vijfhonderdvoud op internet te vinden maar de show zelf, die One Nation zou heten, is spoorloos.
\par
\par En nu heeft ABC dus het wiel heruitgevonden. Een belangrijk detail is, dat de reclame niet doorspoelbaar zal zijn. In de Windows Mediaspeler is dat te regelen. Het worden ook geen downloads, je moet online kijken. En ABC heeft apart advertenties geworven, zo ver zijn ze dus al. }{AT&T, Ford en Procter & Gamble
\par }{\fs24 zijn onder de adverteerders, meldt de BBC. Wat dat betreft is ABC verder dan de Nederlandse publieke omroep, die mede afhankelijk is van reclame, maar waar je via Uitzendinggemist commercialvrij kunt kijken.
\par
\par ABC's programma's concurreren straks met elkaar in vier digitale vormen. Behalve als online video bestaan ze ook als betaalde download bij Apple's iTunes. Het geknars van tanden zal groot zijn bij Apple, maar voor ABC maakt het natuurlijk niet uit of een kijker betaalt bij iTunes of naar advertenties kijkt. En dan heb je nog het kijken via de videorecorder en de downloads via de p2p-netwerken. Die ondermijnen allebei het businessmodel doordat de reclame kan worden ontweken of zelfs ontbreekt.
\par
\par Als je concurreert met advertentievrije vormen, is de kunst de commerciële boodschappen zo mild te maken dat het voor de consument de moeite niet loont een alternatief te zoeken. De kijker moet er dus weinig last van hebben, denk aan de webadvertenties van Google. Eventuele commercials moeten dus kort zijn. Of beter nog: aan de rand van het beeld staan. En liefst moet je weten welke kijker je voor je hebt, of in ieder geval waar een eventuele reactie vandaan komt.
\par
\par Het zou moeten kunnen.. Veel mensen vinden het programmeren van een video, zelfs een dvd-recorder of TiVo, te moeilijk. Om van downloaden maar te zwijgen. Deze mensen zullen waarschijnlijk met een bepaalde hoeveelheid reclame genoegen nemen, als ze hun geliefde serie maar op een makkelijk manier kunnen zien. En makkelijk betekent: met twee klikken, wanneer het hun uitkomt, en zonder dat er rare dingen moeten worden geïnstalleerd.
\par
\par Wat ABC nu doet is in ieder geval een zinnige stap. Op den duur moeten ze een manier vinden om ook uit te zenden op de p2p-netwerken. Ice T wist het al: daar heb je geen verspreidingskosten, en daar is het grootste publiek
\par
\par }{\i\fs24 Deze column is in gesproken vorm uitgezonden op BNR Nieuwsradio.
\par }}