Herbert zoekt: De kosten van umts

Herbert Blankesteijn

Stel ik overweeg een umts-abonnement met bijbehorend toestel. Dat is gewaagd, want de dekking [LINK: http://umtscoveragetool.vodafone.nl/UMTSdekking.html] (werkt alleen met Internet Explorer) van umts is zodanig dat je het moeilijk een mobiele techniek kunt noemen. Als je ergens dekking hebt, kun je beter blijven zitten, anders zit je opeens weer zonder videobellen, NOS-journaal of filmclips.

Maar stel ik overweeg toch umts te nemen. Dan wil ik weten hoeveel dat kost, dus ga ik het web op. Bij KPN [LINK: www.kpn.com] vind ik alleen links als 'Privé' en 'Zakelijk' en geen zoekmachine. Goed dan: 'Privé', en dan 'i-mode' want dat komt nog het dichtst in de buurt. Rechtsonder: 'kosten i-mode', maar niets over umts. Intussen is er wel een zoekvenstertje. Daarin tik ik 'tarieven umts'.

Bij de zoekresultaten staat tweemaal 'Tarieven gprs' (bij een tweede poging krijg ik weer andere resultaten) en in de tekst daarbij wordt umts genoemd. Proberen dus maar. Zo vind ik een pagina [LINK: http://www.kpn.com/kpn/show/id=388860/sc=d29882] met een hoop bedragen. Maar dit gaat alleen over MB's, dus over data. Hoe zit het met bellen en sms-en via umts? Ik geef het op en probeer iets anders.

Op de hoofdpagina www.kpn.com kies ik voor 'Shop'. Daar kan ik invullen dat ik zoek naar 'mobiel', 'umts-telefoon' en 'Sony Ericsson Z1010'. Op de pagina over dit toestel [LINK: http://www.kpn.com/kpn/show/id=712190/sc=38de17] moet ik eerst klikken op 'Bestel', alsof ik al weet dat ik hem wil kopen, voordat ik eindelijk iets over abonnementen te zien krijg. Daar staan de kosten per kB voor i-mode, maar geldt dat ook voor umts? Ik kan er geen touw aan vastknopen.

Bellen met de klantenservice (0800-0507). Die legt me uit dat ik de twee gevonden pagina's bij elkaar moet optellen. Nergens op de site ben ik dit tegengekomen; de informatie over data enerzijds en belminuten, sms en mms anderzijds is volkomen van elkaar gescheiden. En het is belangrijk, want de klantenservice legt me uit dat als je videobelt via KPN, je in feite twee verbindingen hebt: een telefoongesprek én een datastroom voor de video.

Op naar Vodafone [LINK: www.vodafone.nl]. Daar kun je tenminste onder 'Privé' iets over umts vinden. Lijkt het. Ik probeer 'Kijk hier wat je allemaal kunt doen met UMTS'. Daar staat niet wat het kost. Ik tik 'tarieven umts' in het zoekvenster - geen duidelijkheid. Ik ga terug en kies 'Welk abonnement past bij mij'? en kom er na een hele hoop schermen van deze 'Belwijzer' [LINK: http://www.vodafone.nl/Prive/Abonnement%20en%20prepaid/Nog%20geen%20klant/Belwijzer] achter dat videotelefonie blijkbaar niet afhankelijk is van het abonnement. Er bestaan dus geen aparte umts-abonnementen! Interessant, maar nergens zegt Vodafone dit met zoveel woorden.

Met hulp van de persvoorlichters van Vodafone vind ik deze pagina [LINK: http://www.vodafone.nl/prive/vodafone%20live/wat%20is%20vodafone%20live!/]. Daaruit blijkt dat Vodafone de data per minuut berekent en niet per MB. Net als KPN geeft Vodafone de informatie over data op de ene pagina, en die over gesprekken en sms elders, zonder een verband te leggen. Vodafone schermt wel met umts maar vertelt nergens dat daar geen aparte beltarieven voor zijn. KPN doet bijna of umts niet bestaat. Wie rondloopt met de vraag 'Wat kost umts?' kan zich een bult zoeken.

Nog altijd zijn de tarieven zo ingewikkeld, met aparte kosten voor gesprekken, sms, mms, data en diensten, dat je geen behoorlijk idee kunt krijgen van wat je kwijt bent - tenzij je een minimum afname belooft in de vorm van een 'bundel'. Mij niet gezien.