Herbert zoekt: gedenkwaardige spam

Herbert Blankesteijn

In een land vol grijze muizen is Boris Veldhuijzen van Zanten een aangenaam kleurrijk en creatief figuur. Als jeugdig ondernemer richtte hij V3 [LINK: www.v3.com] op, waar je adressen voor je website kon krijgen van de vorm come.to/mysite en dergelijke (hello.to, drink.to en ga zo maar door). Dit op basis van het topleveldomein .to van het Zuidzeekoninkrijk Tonga. Op het hoogtepunt van de internetboom verkocht hij de zaak, verdiende een fortuin, verspeelde dat weer toen de crash kwam, en ging monter verder met het bedenken en oprichten van bedrijfjes. Wat dat betreft doet hij me denken aan Michael Robertson, de oprichter van onder andere mp3.com [LINK: www.mp3.com], Lindows (nu Linspire [LINK: www.linspire.com]) en SipPhone [LINK: www.sipphone.com]. Na V3 heeft Boris onder andere Hubhop [LINK:www.hubhop.com] opgericht, een bedrijf dat draadloos netwerk op straat ruim beschikbaar wil maken. Hubhop heeft hij alweer aan KPN kunnen verkopen. Meer dan eens heb ik hem in radioprogramma's ontvangen; de ene keer kwam hij keurig in het pak, de andere keer op slippers.

Onlangs kreeg ik van hem een mailtje waar ik niet goed raad mee wist. Was dit serieus, was hij gek geworden of werd ik gewoon in de maling genomen?

Uitgangspunt was de gedachte dat over een jaar of wat spam tot het verleden zal behoren. Een generatie later zullen we moeite hebben uit te leggen wat dat nou was, aan degenen die het nooit hebben gekend. Daarom wil Boris met een aantal kompanen een boek uitgeven met voorbeelden van deze 'kunstvorm', en roept hij op hem spam te sturen die om wat voor reden ook de moeite waard is. 'We need al the SPAM we can get, but please don't SPAM!,' eindigde zijn oproep. En opnieuw vroeg ik me af of hij wel helemaal spoorde.

Spam is natuurlijk geen kunstvorm, want het wordt niet gemaakt uit kunstzinnige motieven. Of kan kunst ook per ongeluk ontstaan? In ieder geval is spam wel, net als reclame, frikadellen en Goede Tijden Slechte Tijden, een cultuurfenomeen. Het lijkt me een uitstekend idee dat te verzamelen, dan kunnen de historici van de toekomst die collectie gebruiken als studiemateriaal. Zelf ben ik benieuwd welke spam bijzonder genoeg is om in zo'n boek op te nemen.

Daarom wil ik de oproep graag doorgeven aan de lezers van deze rubriek. Je kunt je spam in de vorm van een screenshot doorgeven op www.spambook.nl, maar ik stel het ook op prijs als je de spam die jij bijzonder vindt als reactie onderaan dit stukje hangt. Dat mag in de vorm van tekst, dus met copy&paste. Leg daarbij even het waarom van je inzending uit. Dan krijgen we met z'n allen alvast een idee wat er te koop is op dat gebied. Wie dat doet hoeft niet naar Spambook, want ik zal op mijn beurt Boris oproepen hier te komen kijken.

Met een beetje doorklikken kom je er trouwens al gauw achter waar de boude veronderstelling van een toekomstige spamvrije wereld vandaan komt. Wéér een initiatief van Nederlands produktiefste internetondernemer: www.junker.nl. Ik citeer: 'Junker zal over twee maanden een nieuwe dienst introduceren waarmee emailverkeer 100% spamvrij wordt gemaakt, zonder dat ingewikkelde software of filters ingesteld hoeven te worden.'

En alweer vraag ik me af of dit serieus kan zijn. Ik begin te geloven van wel.