Herbert zoekt: Verzekeren per kilometer
Herbert Blankesteijn
Hoe betaal jij je autoverzekering? Ik weet het antwoord eigenlijk al. Je betaalt per kwartaal of per jaar. Maar stel dat je per kilometer kon betalen? Een Britse verzekeraar, Norwich Union, gaat daarmee experimenteren [LINK: http://www.norwichunion.com/pay_as_you_drive/index.htm]. Heel interessant, gezien de mislukking van de regeringsplannen voor rekening rijden vijf jaar geleden.
Norwich Union gaat dit jaar nog 5000 auto's voorzien van gps-apparatuur, verwant aan navigatiesystemen. De maatschappij weet zo altijd waar je auto is, en dus ook hoeveel kilometer ermee wordt afgelegd. Dat opent de mogelijkheid van verzekeringsvormen waarbij je niet (of weinig) betaalt als je niet rijdt, terwijl je natuurlijk extra betaalt als je veel rijdt.
Het gaat om een proef die anderhalf jaar gaat duren, maar ik kan alvast vertellen dat de techniek niet het onderwerp is van de proef. De techniek werkt. Verhuurbedrijven in de VS gebruiken al gps om bij te houden waar hun voertuigen zijn, en zelfs hoe hard ze rijden. Een verhuurbedrijf heeft al geprobeerd zijn huurders te beboeten [LINK: http://www.usatoday.com/tech/news/2002/02/20/rental-car-tracking.htm] voor overtreding van de maximumsnelheid, maar dat heeft de rechter twee jaar geleden verboden.
Het gaat bij Norwich dus vooral om het verzinnen van slimme tarieven en andere toeters en bellen. Want betalen per kilometer is nog maar het begin. Als verzekeraar weet Norwich natuurlijk nu al welke wegen op welk tijdstip welk risico inhouden. Het bedrijf sluit inderdaad niet uit dat dergelijke factoren in de premie worden verwerkt.
Je kunt er donder op zeggen dat de mensen die geld kunnen besparen met een kilometertarief graag meebetalen aan de benodigde apparatuur. En voor je het weet moet je juist extra betalen om aan betalen per kilometer te ontkomen. Pech voor de veelrijders, maar het is wel eerlijker. En natuurlijk zal er weer gezeurd worden over privacy. Ik hoop dat ik straks vrij zal zijn om de informatie over de lokatie van mijn auto aan de verzekering te verkopen voor een leuke korting. Via mijn gsm en de relevante wetten voor de telecom kan Justitie toch al achterhalen waar ik ben geweest, dus wat zou het verder.
Het duurt twee jaar tot Norwich het in Engeland invoert, ik schat maximaal vijf jaar voordat het in Nederland doordringt. Je kunt verwachten dat gps-apparatuur tegen die tijd standaard in auto's zit, al was het maar om te navigeren. Misschien wordt gps wel verplicht gesteld - door verzekeraars of door de overheid.
En met een paar kleine aanpassingen hebben we dan opeens de infrastructuur voor rekening rijden, kant en klaar. Wat de overheid een paar jaar geleden zelfs met de hulp van Roel Pieper niet voor elkaar kreeg, regelt het bedrijfsleven tussen neus en lippen door. Wie kan nog volhouden dat er geen draagvlak voor is, op het moment dat mensen er zelf voor kiezen? Voor rekening rijden moet dan wel een apart tarief worden vastgesteld. Je kunt je voorstellen dat de snelwegen in de spits voor de verzekering heel goedkoop zijn, want veilig, maar voor het gebruik van de weg duur. Het omgekeerde geldt voor 80 km-wegen op de late zaterdagavond. Die zijn dan leeg, maar wel gevaarlijk.
Ik zit nu wel heel ver vooruit te kijken, maar ik wou dat ik het stuur vasthad. Dan reed ik ontzettend hard die kant op.