Herbert zoekt: De zin van het
bloggen
Herbert Blankesteijn
Ha, wat hebben de webloggers
zich laten kennen op de Democratische Conventie in de VS. Ze waren zo trots dat
ze erbij hoorden. Zo trots dat er niets van waarde uit hun handen kwam.
Korte inhoud van het
voorafgaande: weblogs hebben altijd de 'gevestigde journalistiek' uitgedaagd.
De professionele journalisten deden een 'absolutely terrible job,' in de
woorden van de aartsvader der webloggers, Dave Winer. Winer wilde vorig jaar de
campagne voor het presidentschap volgen met een team webloggers. Alle lokale verkiezingstoespraken
zouden worden geboekstaafd, zodat elke kandidaat aan iedere uitspraak kon
worden gehouden. Bloggers waren anders, en beter, en die vastgeroeste
journalisten zouden een poepje ruiken.
Niets meer van vernomen. Geen
kandidaat is in verlegenheid gebracht door de imposante bijelkaargeblogde
database. Weet je waarom? Bloggers doen maar wat. Ze gaan waar ze toevallig
gaan en ze doen waar ze zin in hebben. Systematisch werken is meer iets voor
goed opgeleide of in elk geval ervaren, althans professionele journalisten die
daar, o schande, nog voor betaald worden ook.
Niettemin hebben de
Democraten een peloton bloggers speciaal uitgenodigd en ja hoor, ze kwamen
graag. Het was een meesterzet. Voor het eerst waren er professionele
journalisten die het circus - dat nooit nieuws oplevert - zat waren en
demonstratief wegbleven. Maar de blogger waren er, hoi, hoi, ze mochten
meedoen, als homo's die genoeg hadden van de recalcitrante jaren van
emancipatie en eindelijk eens lekker truttig wilden trouwen. Daarmee waren de
bloggers zelf nieuws, wat de Democraten goed uitkwam. Die konden zich als
vooruitstrevend profileren en de aandacht afleiden van het genante wegblijven
van topjournalisten.
Dus daar zaten en liepen de
bloggers. Geen idee hadden ze van de werkelijke oorzaak van hun succes. Die is
dat ze met tienduizenden zijn, en gaan waar ze toevallig gaan en doen waar ze
toevallig zin in hebben. Zo is altijd wel een enkele weblog die toevallig, per
ongeluk, nieuws [LINK: http://www.wired.com/news/culture/0,1284,59116,00.html]
maakt en voedsel geeft aan de idee dat journalisten nog wat kunnen leren van
bloggers. Stuur een blogger naar een 'gewoon' evenement, en oeps, opeens is hij
niet meer waar hij toevallig toch heenmoest en doet hij niet waar hij net zin
in had. Opeens is het werk, en kan het publiek zijn werk vergelijken met dat
van echte journalisten, en dan is het niks.
Ik ben niet de enige die er
zo over denkt. Het is vastgesteld [LINK:
http://news.com.com/Cybertourists+in+Boston/2010-1028_3-5289475.html?tag=nl]
door columnist Charles Cooper, waarna Dan Bricklin het voor de bloggers heeft
opgenomen [LINK:
http://news.com.com/Blogging+test+pilots+in+Boston/2010-1025_3-5293461.html].
Maar Bricklin noemt het een leerproces en bevestigt daarmee dat Cooper gelijk
heeft. En over wat voor leerproces heeft hij het? Toch niet een leerproces
Journalistieke Vaardigheden?
Bloggers moeten zich niet
laten verleiden tot journalistje spelen, maar hun eigen ding doen. Dan zijn ze
interessant voor hun eigen, piepkleine publiek. Want verder is het bloggen
niets anders dan een hype. Na bijvoorbeeld 'push' (nieuws dat naar je toe werd
'geduwd' door de software van Pointcast en door Microsofts 'channels' in
Windows 98) en 'portals' (websites waar je ááálles kon doen zoals nieuws lezen,
mailen, webshops bezoeken en meer van die onzin) is het bloggen gewoon de
zoveelste mode op internet. Nu doet even iedereen eraan mee, maar over een jaar
is het vergeten. Net als die volkomen oninteressante Conventie.