Herbert zoekt: Dode digitalia

Herbert Blankesteijn

 

'E-mail is dood,' [LINK: http://www.theinquirer.net/?article=16648] las ik onlangs, en de doodsoorzaak bleek spam te zijn.

 

Tot vervelens toe heb ik de afgelopen jaren begrippen uit de digitale wereld doodverklaard zien worden. De pc, het web, het hele internet. De meeste daarvan bestaan nog. Alleen de dorpsomroeper en de telex zijn echt dood, maar die zijn zo dood dat niemand de moeite heeft genomen het te melden.

 

Zo kwam ik op het idee in Google de zoekterm "is dead" in te voeren. De eerste tien pagina's van de 3 miljoen resultaten heb ik bekeken. Wie of wat is er allemaal dood volgens internet? Daarna heb ik in sommige gevallen "x is dead" nog eens ingevoerd om te zien hoeveel, en wat voor hits dat opleverde.

 

Er bestaat een populaire site over de moord op Bill Gates die in 1999 plaatsvond. "Bill Gates is dead" scoort 1750 hits. De dood van Paul McCartney in 1969 wekt nog steeds meer beroering (759 hits) dan de moord op John Lennon in 1980 (336).

 

Het valt op dat kunstuitingen intensiever worden doodverklaard dan mensen of technieken. Om de beginnnen de kunst zelf (7210), dan de jazz (6920) en de ska (2450). Ook de ironie (2530) en de humor (2870) zijn blijkbaar morsdood.

 

Wat voor uitvindingen, standaarden en software zijn er in de loop der tijd vermeend overleden? Het hoogst scoort Internet Explorer, met 3920 punten, omdat Microsoft een jaar geleden heeft aangekondigd dat deze browser niet verder wordt ontwikkeld. Intussen komt MS hier alweer op terug. De mededeling "the browser is dead" vindt Google overigens 321 keer, bijvoorbeeld in een artikel uit 1997 dat de komst van iets nieuws en beters aankondigt, namelijk The Stalker. Nooit meer van gehoord. Een stuk uit 1999 in het Nederlandse Mediamatic serveert browsers af met de woorden: "4.0 browsers have become dinosaurs, unmanageable, too big to manoeuvre with ease."

 

Erg vermakelijk is dat PageRank, Googles eigen classificatiesysteem, na Internet Explorer op de tweede plaats eindigt onder de dode digitalia, met 2510 vermeldingen. Dat duidt op goede vooruitzichten voor PageRank. Internet zelf is namelijk al 1800 maal overleden (eerste keer [LINK: http://www.cnn.com/TECH/computing/9810/27/deadnet.idg/] in 1998), de tv 845 maal, de pc 814 maal (bijv. IBM, 1999 [LINK: http://www.niyam.com/writing/iconoclasts/niyamacmay99.html]), e-mail 800 maal (vanaf 2001), het web zelf 698 maal (1998), de Mac 571 maal (1997).

 

Er zijn nog wat twijfelgevallen. Met de pda, 1410 keer dood, gaat het momenteel wat minder maar veel kenmerken van de pda gaan we in telefoons aantreffen [LINK: 015 040611 Het ideale draadloze gadget.doc] dus is het maar de vraag wie er het doodst is. Netscape, 781 maal, is tamelijk dood maar leeft voort in Mozilla. En Bluetooth, 480 maal, is halfdood geboren dus telt niet mee.

 

"Broadband is dead" haalt 237 hits. Kostelijk is de grafrede voor breedband van de Amerikaanse columnist Robert X. Cringely uit 2001: "The industry for providing homes and individual users with Internet access at speeds in excess of 500 kilobits-per-second is not generally viable (…). There will be little or no growth in broadband subscriptions over this next year, and it will be very hard for broadband ISPs to be profitable." Haha, die Robert.

 

En toen tikte ik voor de grap in "de krant is dood", en vond één artikel [LINK: http://home.wanadoo.nl/hmblank/netblad.htm], van mijzelf uit 1995, over nieuwe tijdschriften over internet. Eén blad meende dat de krant zijn tijd had gehad. Ik voorspelde dat dergelijke tijdschriften geen lang leven beschoren zou zijn. En inderdaad, dat tijdschrift is dood.