Herbert Blankesteijn
Twee jaar geleden beleefden
de navigatiesystemen voor de auto een revolutie. Tot dan toe moest de
apparatuur worden ingebouwd en begonnen de prijzen bij zo'n 1000 euro. Het
Nederlandse bedrijf TomTom doorbrak dit stramien met een navigatiesysteem dat
alleen bestond uit een sensor voor oriëntatie op de satellieten van het global
positioning system, en een hoeveelheid software. De sensor werd aangesloten
op een pocket-pc, de software werd daarop geïnstalleerd en de navigatie kon
beginnen. Inbouwen onnodig; verplaatsbaar van de ene auto naar de andere. Wie
al een geschikte zakcomputer had was klaar voor minder dan de helft van de
prijs van een goedkoop navigatiesysteem. Wie de computer erbij moest kopen was
nog altijd goedkoper uit en had een veelzijdige pocket-pc op de koop toe.
Intussen zijn de prijzen verder gedaald. Een pocket-pc met TomTom Navigator heb
je nu al voor circa € 700,-; zelfs voor € 500,- is de combinatie inmiddels
gesignaleerd. Een opmerkelijke aanbieding doet op het ogenblik Orange. Wie daar
een gsm-abonnement afsluit en kiest voor de geavanceerde cameratelefoon annex
zakcomputer-met-draadloos-internet SPV M-1000, krijgt het navigatiesysteem van
TomTom erbij en betaalt afhankelijk van het abonnement 370 tot 675 euro voor
het geheel.
Ideaal is de combinatie van
navigatiesysteem met zakcomputer niet, want er zijn nogal wat snoeren nodig. De
gps-ontvanger moet met de pocket-pc verbonden worden en heeft zelf stroom nodig
uit de sigarettenaansteker van de auto. De speaker van een pocket-pc is van slechte
kwaliteit; de gesproken aanwijzingen van het navigatiesysteem zijn niet altijd
goed te verstaan, tenzij er nog meer kunstgrepen worden uitgehaald zoals het
aansluiten van een koptelefoon.
Toch maar weer een
gespecialiseerd apparaat dan? TomToms nieuwe product is een draagbaar
navigatiesysteem, de GO, dat niet ingebouwd hoeft te worden en geen enkele
draad nodig heeft. De GO lijkt op een miniatuur-tv. De bediening verloopt via
het aanraakgevoelige scherm, dat met de vinger kan worden bediend.
In de auto moet de GO onder
de voorruit worden geplaatst, omdat hij onbelemmerd uitzicht moet hebben op het
zwerk, waar de gps-satellieten hangen. Een stevige zuignap wordt meegeleverd om
hem aan de ruit te plakken.
Navigeren met de GO is heel
plezierig. Het intoetsen van bestemmingen gaat snel doordat hij op basis van de
eerst ingetikte letters de plaats- en straatnamen alvast raadt.
Routeberekeningen gaan snel en de stemmen die de aanwijzingen uitspreken zijn
prima te verstaan. Dat laatste is een prestatie, want aan de buitenkant valt
nergens een luidspreker te ontdekken. Het is een kleine sensatie rond te rijden
met het scherm in de '3D-weergave' waarbij je schuin op de kaart neerkijkt als
een vogel die de auto begeleidt. De route is zo veel makkelijker te interpreteren
dan in een plattegrond-weergave, wat de veiligheid ten goede komt. Erg mooi is
dat zijstraten worden benoemd. Nooit meer speuren naar straatnaambordjes!
Nadelen: het duurt soms een paar minuten voor hij genoeg gps-satellieten heeft
gevonden, wat bij vertrek erg hinderlijk kan zijn. Het toetsenbord op het
scherm is onwennig omdat het geen qwerty- maar een alfabetische rangschikking
heeft.
De ingebouwde accu gaat uren
mee; een oplaadsnoer voor de sigarettenaansteker is inbegrepen. Zoals
gebruikelijk bij navigatiesystemen is de kaartinformatie bijna altijd exact
juist. Recent aangelegde wegen ontbreken, maar dat is moeilijk te vermijden.
Standaard bevat de GO de kaart van de Benelux. Updates en extra kaarten zullen
in de toekomst verkrijgbaar zijn. Prijzen daarvan zijn nog niet bekend; over
het algemeen zijn deze duurder dan een wegenkaart en een stratengids samen.
Wat is er bijzonder aan de
Tomtom GO? Draagbare navigatiesystemen bestaan al, bijvoorbeeld van het merk
Garmin. Maar deze zijn óf veel duurder (ca. € 1400,-) óf ze hebben geen
aanraakscherm en geen ingebouwde accu. De GO zelf kost € 750,-: goedkoop ten
opzichte van inbouwsystemen. De gedachte dringt zich wel op dat je hem op de
fiets of tijdens wandelingen moet kunnen gebruiken, maar daar is hij niet voor
bedoeld. De Tomtom-software kent geen fietspaden en stuurt je waar mogelijk de
snelweg op. Misschien kan er in de toekomst een aangepaste versie komen.
De volgende revolutie komt er
trouwens alweer aan, óók 'made in Holland.' Het bedrijf Route 66 uit
Amsterdam-Zuidoost introduceert eind juni een navigatiesysteem voor de mobiele
telefoon. Route 66 Mobile 2005 lijkt op het oorspronkelijke product van
Tomtom: een gps-sensor, in dit geval draadloos, en software. Ditmaal alleen
geschikt voor telefoons met het besturingssysteem Symbian; de geschikte
modellen worden opgesomd op www.66.com. In hoeverre de bediening met de toetsen
van een telefoon en het kleinere scherm handig is, zal moeten blijken.
Een filmpje over de Tomtom
GO staat op www.nrc.nl/beet.