Downloaden volgens Microsoft

Herbert Blankesteijn

Volgens de doorgaans goed geïnformeerde site ZdNet zal Microsoft zal deze zomer software presenteren die verhuur van muziek mogelijk moet maken. Hiervan wordt meer verwacht dan van de verkoop. Vorige maand heeft Microsoft gezegd dat spelers voor dit systeem in de tweede helft van het jaar op de markt komen.

De meeste muziekdiensten op internet vragen nu een maandelijks abonnementsgeld, ongeveer een tientje, en een bedrag per download van rond een euro. De muziek kan meestal niet in een draagbaar apparaat, en ook het branden van muziek-cd's is vaak niet toegestaan. Een gemene valkuil is dat soms de 'gekochte' muziek niet meer werkt als het abonnement wordt beëindigd.

Apple heeft groot succes met zijn sexy afspeelapparaat iPod in combinatie met de muziekhandel iTunes. iTunes verkoopt muziek voor een dollar per nummer, zonder abonnementstarief, en met soepele voorschriften voor het gebruik. Kopiëren naar de iPod is toegestaan en het branden van cd's ook. iTunes heeft bewezen dat de consument graag betaalt voor gegarandeerde kwaliteit (die Kazaa niet kan bieden) als het tarief en de voorwaarden redelijk zijn.

Toch doen de beperkingen van dit systeem zich al voelen. Apple verdient niet aan de muziek, maar aan de verkoop van de iPod. Daarom spant het bedrijf zich niet in iTunes geschikt te maken voor ander spelers. Hiervoor is een systeem voor digitaal rechtenbeheer nodig, FairPlay geheten, dat eigendom is van Apple. Apple geeft FairPlay niet in licentie aan andere hardwaremakers. Verder lopen bij Apple de kosten op als je veel muziek wilt hebben. Een cd met 15 nummers kost je 15 dollar, weinig minder dan (in de VS) de cd in de winkel kost.

Het succes van adsl heeft bewezen dat bij consumenten alle remmingen verdwijnen als hij een vast tarief mag betalen voor onbeperkt gebruik. Dat lijkt de basis voor het model dat Microsoft in voorbereiding heeft. Het bedrijf heeft een eigen techniek voor digitaal rechtenbeheer, 'Portable Media Center'. Dit systeem is gebouwd rond de Windows Mediaspeler. Deze afspeelsoftware heeft Microsoft tot standaard weten te verheffen door de mediaspeler gratis in Windows te stoppen - gedrag waarvoor de gigant kort geleden door de EU is beboet.

Het plan is, muziek aan te bieden via een abonnement. De consument zou voor een vast bedrag per maand ongelimiteerd muziek moeten kunnen downloaden. Deze muziek zou dan een beperkte tijd afspeelbaar zijn.

Wat tot nu toe ontbrak waren draagbare spelers die dit 'rechtenbeheer' van Microsoft-bestanden herkennen en erkennen. Die komen er nu aan. Fabrikanten als Creative, Gateway, Samsung en iRiver hebben licenties van Microsoft en komen er binnen afzienbare tijd mee op de markt. Op spelers zonder de techniek van Microsoft zullen de bestanden niet afspeelbaar zijn. Het valt te verwachten dat Microsoft, of een dochterbedrijf, dergelijke muziekbestanden deze zomer zal gaan verkopen.

Als zowel de software als de spelers als de diensten er zijn, is het woord aan de consument. Wil die muziek per song kopen en voorgoed bezitten, zoals Steve Jobs denkt? Of is het voldoende er tijdelijk de beschikking over te hebben, als je voor een vast bedrag lekker tekeer kunt gaan? Veel hangt af van het tarief; het ziet er niet naar uit dat je ervan afkomt met een tientje per maand. Een andere open vraag is: zul je de bestanden op cd kunnen branden? Dat is nog niet duidelijk. En hoe kraakbaar is de beveiliging? Die van iTunes was geen lang leven beschoren.

Zeker is, dat Microsoft en zijn partners straks Apple een nederlaag toe gaan brengen - Apple dat zich, niet voor het eerst in de geschiedenis, in zijn eigen wereld heeft opgesloten.