De muziekbeleving van Steve Ballmer

Herbert Blankesteijn

Geachte heer Ballmer,

Ik hoef u niet uit te leggen dat u iets heel doms heeft gezegd, want u heeft het al teruggenomen. Maar waarom zei u bij die herroeping wéér zoiets doms?

Eerst zei u: 'The most common format of music on an iPod is stolen.' Waarom was dat onzin? Het was in de eerste plaats heel slordig omdat u in feite zei dat mp3 een gestolen bestandsformaat is. Dat zou lariekoek zijn, omdat de techniek achter mp3 keurig netjes is ontwikkeld door de Duitse Fraunhofer Gesellschaft en de Franse electronicafabriek Thomson. Intellectueel eigendom [LINK: 192 040802 Bill Gates geeft toe], weet u wel.

U bedoelde te zeggen dat de mp3-tjes op een iPod meestal gestolen zijn. Wel, dat is óók nonsens. In de eerste plaats omdat 'gekopieerd' niet hetzelfde is als 'gestolen': veel mensen zetten kopieën van zelfgekochte cd's op een iPod. Zelf luister ik onderweg naar mijn gedigitaliseerde oude lp's - hoor ik die ook nog eens. Inderdaad zal iedere bezitter van een iPod gebruikmaken van gedownloade muziek en van kopieën van geleende cd's. Voor die muziek zijn geen auteursrechten betaald, maar het maken van een kopie voor eigen gebruik is legaal dus hoe kunt u dat stelen noemen?

Verder heeft u gezegd dat mensen om twee redenen niet betalen voor muziek: geld en het geringe gebruiksgemak van de technieken voor rechtenbeheer. Het eerste is ongetwijfeld waar. Muziek die je koopt bij iTunes en al die andere online winkels is veel te duur als je bedenkt dat er geen cd hoeft te worden geperst, verpakt, getransporteerd en in een winkel verkocht. En dan begin ik nog niet eens over het feit dat die cd's zelf kunstmatig duur zijn.

Maar dat mensen digitaal rechtenbeheer (drm) graag zouden accepteren als het makkelijker zou zijn, is kletskoek. Het is een schande dat mensen die bereid zijn te betalen terwijl ze alles net zo goed gratis zouden kunnen downloaden, een product krijgen dat expres is verminkt. Een mp3-tje kan ik eindeloos heen en weer kopiëren tussen mijn pc's en mijn muziekapparaten. Bij gekochte Windows Media-bestanden kan dat maar een paar keer. Omdat ik mijn mobiele muziekvoorraad vaak ververs, betekent dat dat muziek met drm na een bepaalde tijd zal zijn 'uitgewerkt.' Daarom koop ik zulke muziek niet. Dit heeft niet te maken met gebruiksgemak maar met een valstrik die de muziekindustrie heeft ingebouwd, waarvoor elke noodzaak ontbreekt. (Ik koop mijn muziek wél bij Weblisten [LINK: www.weblisten.com], Allofmp3 [LINK: www.allofmp3.com] en club.mp3search.ru [LINK: club.mp3search.ru]. Die koppelen een lage prijs aan doodnormale kopieerbare mp3-tjes, terwijl toch auteursrechten worden betaald. Zo hoort het.)

Vooral voor de opmerking over iPod-bezitters als dievenvolk heeft u de wind van voren gekregen. De volgende dag al (in Nederland) gaf u toe dat u 'iets slechts' had gezegd. Prompt schoot u nóg een bok - die een stuk minder aandacht kreeg.

Toen een journalist u vroeg wat voor mp3-speler uw zoon gebruikte, zei u: 'My son doesn't have an MP3 player. He has a Windows Media player.' Reden: zoonlief moet digitale eigendomsrechten respecteren.

Mijnheer Ballmer, het spijt me dat ik het zeg, wat een bullshit. Alle apparaten die geschikt zijn voor Windows Media met rechtenbeheer spelen óók mp3-bestanden af. Als je die Windows Media-spelers moet noemen is de iPod een aac-speler. Als u werkelijk zo streng was in de leer van het digitale eigendom, had u ervoor moeten zorgen dat het Windowsprogramma Media Player ongeschikt was om mp3-tje af te spelen. Maar dat hebt u niet gedurfd.

Ik wil wedden dat uw kinderen zich rotlachen om uw rechtenbeheer. Het zijn rijkeluiskinderen dus als hun muziekjes onbruikbaar worden kopen ze gewoon nieuwe. Voor normale kinderen is dat zo makkelijk niet. Die downloaden dus de mp3-tjes. Of zouden uw kinderen ook zo verstandig zijn?

Tenslotte, mijnheer Ballmer, weet u hoeveel het zou kosten om een iPod of 'Windows Media speler' van 40 GB helemaal te vullen met gekochte muziek? Tien- á twintigduizend dollar. Ik zeg u dat ook op elke 'Windows Media speler' straks zeker tien keer zoveel gekopieerde als gekochte muziek staat.