De laptops in mijn leven

Herbert Blankesteijn

 

In de loop der jaren heb ik een rijke ervaring opgebouwd met laptops. En die ervaringen zijn niet goed.

 

Ik moet zeggen, mijn eerste echte laptop (daarmee bedoel ik eentje met audio en cd-romspeler), een Acer, werkt nog altijd onberispelijk. Maar toen mijn nieuwe aanschaf in mijn huis arriveerde, een jaar of zes geleden inmiddels, was hij zo dood als een pier. Ik belde de leverancier, werd een paar keer doorverwezen, wat niet zo leuk was, en kreeg tenslotte iemand aan de telefoon met verstand van zaken. Nadat hij me een paar testjes had laten uitvoeren verklaarde hij mijn gloednieuwe laptop DOA (dead on arrival). Binnen een week had ik een ander exemplaar. Ik kan dus zeggen dat ik goede ervaringen heb met 50% van de Acers die ik heb gekend.

 

Een jaar of twee later kocht mijn vriendin een Compaq. Deze notebook vertoonde al snel vreemde kuren bij het internetten via de ingebouwde modem. Mijn vriendin is er ontelbare malen mee teruggeweest naar de leverancier, en kreeg keer op keer van steeds weer andere figuren de dooddoener te horen dat ze Windows maar opnieuw moest installeren. Uiteindelijk moest het moederbord worden vervangen voordat het apparaat normaal ging werken. Compaq was gezien de ge´nvesteerde uren van technici (of wat daarvoor moest doorgaan) voordeliger uit geweest als ze meteen een nieuwe laptop hadden meegegeven, en dat had mijn vriendin honderden euro's gescheeld aan verspilde tijd en autokilometers.

 

Weer twee jaar later: een nieuwe Toshiba. Eindelijk een laptop zonder aanloopproblemen. Maar na een jaar en negen maanden, tijdens vreedzame werkzaamheden in Excel aan de huiskamertafel, ging hij opeens van poef. Diagnose: moederbord kaduuk. Kosten: meer dan 500 euro. Nieuwe laptops zag ik op dat moment voorbijkomen (ook bij dezelfde winkel) voor 900 euro. Laptops met dezelfde specs als mijn Toshiba, bij het onvolprezen Mr. At [LINK: www.mr-at.nl] waren een euro of 600. Daarmee was mijn Toshiba binnen twee jaar feitelijk total loss. Ik heb een juridisch gevecht van drie maanden moeten leveren om de reparatieprijs omlaag te krijgen naar ruim 300 euro, wat ik nog net acceptabel vond.

 

Toen de Toshiba het had begeven heb ik onmiddellijk een nieuwe Asus gekocht, want ik kon niet zonder. Nu let ik bij laptops extra goed op de audio-ingangen. Ik gebruik ze namelijk voor het opnemen van geluid. De microfooningang van de Asus bleek onbruikbaar: het geluid was veel te zacht en werd gestoord door een permanent gekraak. De laptop is nu voor de derde keer in een paar maanden tijd terug naar Asus, omdat de eerste twee keer het defect domweg niet is gerepareerd. Ook hier gaat het erop lijken dat ze beter meteen een nieuwe hadden kunnen geven, aangenomen tenminste dat het geen structureel probleem is.

 

Elke twee jaar een laptop, vier verschillende merken, altijd gelazer. Ik wil het nu wel eens van jullie weten. Wat zijn jullie ervaringen met laptops? Hebben jullie er net zoveel problemen mee als ik? Met welke merken wel, en met welke niet? Is Dell goed? Of toch IBM? Hoe zit het met kleine merken als Jewel en Topline? Welke leveranciers gaan goed om met klachten? Als jullie massaal reageren kan hier een mooi stukje consumenteninformatie ontstaan.