De laptops in mijn leven
Herbert Blankesteijn
In de loop der jaren heb ik een rijke ervaring opgebouwd met laptops. En
die ervaringen zijn niet goed.
Ik moet zeggen, mijn eerste echte laptop (daarmee bedoel ik eentje met
audio en cd-romspeler), een Acer, werkt nog altijd onberispelijk. Maar toen
mijn nieuwe aanschaf in mijn huis arriveerde, een jaar of zes geleden
inmiddels, was hij zo dood als een pier. Ik belde de leverancier, werd een paar
keer doorverwezen, wat niet zo leuk was, en kreeg tenslotte iemand aan de
telefoon met verstand van zaken. Nadat hij me een paar testjes had laten
uitvoeren verklaarde hij mijn gloednieuwe laptop DOA (dead on arrival). Binnen
een week had ik een ander exemplaar. Ik kan dus zeggen dat ik goede ervaringen
heb met 50% van de Acers die ik heb gekend.
Een jaar of twee later kocht mijn vriendin een Compaq. Deze notebook
vertoonde al snel vreemde kuren bij het internetten via de ingebouwde modem.
Mijn vriendin is er ontelbare malen mee teruggeweest naar de leverancier, en
kreeg keer op keer van steeds weer andere figuren de dooddoener te horen dat ze
Windows maar opnieuw moest installeren. Uiteindelijk moest het moederbord worden
vervangen voordat het apparaat normaal ging werken. Compaq was gezien de
geïnvesteerde uren van technici (of wat daarvoor moest doorgaan) voordeliger
uit geweest als ze meteen een nieuwe laptop hadden meegegeven, en dat had mijn
vriendin honderden euro's gescheeld aan verspilde tijd en autokilometers.
Weer twee jaar later: een nieuwe Toshiba. Eindelijk een laptop zonder
aanloopproblemen. Maar na een jaar en negen maanden, tijdens vreedzame
werkzaamheden in Excel aan de huiskamertafel, ging hij opeens van poef.
Diagnose: moederbord kaduuk. Kosten: meer dan 500 euro. Nieuwe laptops zag ik
op dat moment voorbijkomen (ook bij dezelfde winkel) voor 900 euro. Laptops met
dezelfde specs als mijn Toshiba, bij het onvolprezen Mr. At [LINK:
www.mr-at.nl] waren een euro of 600. Daarmee was mijn Toshiba binnen twee jaar
feitelijk total loss. Ik heb een juridisch gevecht van drie maanden moeten
leveren om de reparatieprijs omlaag te krijgen naar ruim 300 euro, wat ik nog
net acceptabel vond.
Toen de Toshiba het had begeven heb ik onmiddellijk een nieuwe Asus
gekocht, want ik kon niet zonder. Nu let ik bij laptops extra goed op de
audio-ingangen. Ik gebruik ze namelijk voor het opnemen van geluid. De
microfooningang van de Asus bleek onbruikbaar: het geluid was veel te zacht en
werd gestoord door een permanent gekraak. De laptop is nu voor de derde keer in
een paar maanden tijd terug naar Asus, omdat de eerste twee keer het defect
domweg niet is gerepareerd. Ook hier gaat het erop lijken dat ze beter meteen
een nieuwe hadden kunnen geven, aangenomen tenminste dat het geen structureel
probleem is.
Elke twee jaar een laptop, vier verschillende merken, altijd gelazer. Ik
wil het nu wel eens van jullie weten. Wat zijn jullie ervaringen met laptops?
Hebben jullie er net zoveel problemen mee als ik? Met welke merken wel, en met
welke niet? Is Dell goed? Of toch IBM? Hoe zit het met kleine merken als Jewel
en Topline? Welke leveranciers gaan goed om met klachten? Als jullie massaal
reageren kan hier een mooi stukje consumenteninformatie ontstaan.