Geen campagne via het web

Herbert Blankesteijn

Vóór de Democratische voorverkiezingen was Howard Dean een groot succes. Dat kwam door internet, wist iedereen. Hij had via zijn website effectief gecollecteerd en een goed functionerende organisatie van vrijwilligers opgezet.

Helaas, Dean won alleen in Vermont, zijn thuisstaat. Ik heb niemand daar de juiste conclusie uit zien of horen trekken over campagnevoeren via internet. Wel spreken marketingdeskundigen in de VS hun verbazing erover uit, net als vier jaar geleden, dat de kandidaten zo weinig besteden aan propaganda op internet. Wat is de les van Dean? Moet je internet nou gebruiken of juist niet?

Het valt allemaal best uit te leggen. Een televisiekijker is veroordeeld tot het beperkte aanbod. Op internet doen mensen wat ze zelf leuk vinden. Ze moeten wel, want vanzelf komt er niks - je moet klikken. Zodoende worden de kiezers in de media geschift. Voor de tv zit de zwevende kiezer. Hij is niet voldoende geïnteresseerd om de politiek te volgen. Mensen met een sterke voorkeur daarentegen zijn gemotiveerd om op internet gelijkgestemden te zoeken. Daar is het grote computernetwerk uitermate geschikt voor.

Dit is een quick and dirty analyse, maar hij verklaart prima waarom Dean wel medewerkers kon werven via internet, wat zonder internet veel moeilijker was geweest, en faalde toen er echte stemmen geworven moest worden. Campagnegeld moet je smijten naar kiezers die én besluiteloos zijn én ongeïnteresseerd. En dat zijn couch potatoes, zoals Kerry en Bush weten.

Daar komt bij dat internet goed is in het ontmaskeren van leugens. Campagneuitingen zijn, zeker in Amerika, bijna altijd onvolledig, inconsequent, tendentieus of gewoon onwaar. Een weerlegging of parodie kan via een website, nieuwsgroep of chat snel een grote groep bereiken. Vroeg of laat komt dat terecht in een kadertje of een column en zo komen subversieve ideeën toch bij de zwevende kiezer. Politiek adverteren op internet is daarom geen goede strategie: je propaganda treft geen doel maar de weerlegging wel.

http://www.democraticunderground.com/top10/