RSS op BNR
Herbert Blankesteijn
Sinds kort biedt de website van BNR Nieuwsradio RSS feeds. Wat is dat nou weer? Rss, voor wie het wil weten, betekent Really Simple Syndication. Een RSS feed stelt u op de hoogte dat er op een bepaalde website nieuw materiaal is verschenen in een categorie waarvoor u belangstelling hebt. Dat gaat als volgt: u downloadt en installeert een rss-reader, u gaat naar de site van uw keuze en abonneert u op de feeds die u wilt hebben. BNR heeft bijvoorbeeld binnenland, buitenland, financieel en sport. Duizenden websites bieden rss feeds en er is geen limiet aan het aantal feeds dat u tot u kunt laten komen. Het idee is dat uw rss reader zelf kijkt welke feeds zijn vernieuwd, en u hoeft dan alleen nog maar te klikken op de berichten die u wilt lezen, zonder naar de afzonderlijke sites te hoeven gaan. U kunt, met andere woorden, uw eigen gratis financiële krant samenstellen uit alle financiële websites die u de moeite waard vindt. Als ze rss aanbieden tenminste.
Is dat handig? Het is duidelijk dat heel veel mensen het handig vinden want de belangstelling voor rss is de afgelopen twee jaar omhooggeschoten. Zelf gebruik ik het niet. Ik zie niet zoveel verschil met het aanklikken van de favorieten of bookmarks in mijn browser. Ik hoef niet elk uur te worden gewaarschuwd want ik kijk toch alleen wanneer ik tijd heb. En het principe doet me net iets teveel denken aan Pointcast, een beroemd mislukt internetbedrijf uit de vorige eeuw. Pointcast bood jouw selectie uit een aantal nieuwsmedia volgens het principe van 'push', het werd naar je toe geduwd in plaats van dat je het naar je toe moest trekken. Push was korte tijd een hype. Het was zelfs zo erg dat in de eerste versie van Windows 98 'channels' werden opgenomen, om kort te gaan: dat was Pointcast maar dan gejat door Microsoft en ontontkoombaar hinderlijk op je scherm tot iemand je uitlegde hoe je het wegkreeg. Want 'push' was een kort leven beschoren. In 1997 sloeg de oprichter van Pointcast een overnamebod van 450 miljoen dollar af van Rupert Murdoch, in 1998 zag het bedrijf af van een beursgang, en na de eeuwwisseling was het niets meer waard.
Een groot verschil met rss is dat je met rss keus hebt uit alle sites die rss bieden, en niet uit de voorselectie van een commercieel bedrijf. Als je de kunst van het streng selecteren beheerst kan het nuttig zijn, althans het werkt zeker níet als je je abonneert op alles wat los en vast zit. Een ander verschil tussen Pointcast en rss is dat rss in eerste instantie vrij is geweest van advertenties. Het is zelfs, door mensen die het niet helemaal hebben begrepen, een tijdje gepropageerd als spamvrij alternatief voor e-mail. Intussen, de techniek staat voor niets, zijn er ook rss feeds mét advertenties, tot grote ergernis van de puristen. Ik vind dat gezeur: als je doorklikt kom je alsnog op een pagina met advertenties en we weten allemaal dat adverteren een van de manieren is om een gratis dienst gratis te houden.
Kortom, probeer het eens met rss, misschien vindt u het wél handig.