Spam, spam, spam, spam…
Herbert Blankesteijn
Viereneenhalf jaar geleden deed ik op deze zender een internetcolumn. Internet was toen voor veel mensen nieuw, maar het had zijn onschuld al verloren. Mailvirussen bestonden al, en spam ook, al hadden de meeste mensen er nog geen last van.
'Spam' is een merknaam van het bedrijf Hormel Foods. Spam is eigenlijk een vleesproduct, dat zich verhoudt tot echt vlees als spaanplaat tot hout.
Viereneenhalf jaar geleden heb ik Hormel de oren gewassen omdat ze geen gebruik maakten van de gratis naamsbekendheid die hun vieze product kreeg dank zij internet. Ze verkochten wat petjes en t-shirts, maar verder niks. Niet eens het product spam zelf. Dat vond ik vreemd en jammer, want spam was en is maar in een beperkt aantal landen te krijgen en kon een prachtig cultproduct zijn, en een mooi relatiegeschenk. Lege spamblikjes zijn prima als doosje voor diskettes, en als je geen diskettes gebruikt zijn ze nog altijd geschikt voor pennen.
Hormel heeft goed geluisterd. Spam.com is nu een bloeiende site met een onwaarschijnlijk aanbod aan hebbedingetjes met spamlogo. Tasjes, sleutelhangers, koelkastmagneten, bumperstickers, portemonnees, briefopeners, pennen, mokken, muismatten, speelgoedauto's, zaklampjes, ruitenkrabbers, knuffelbeesten, oorbellen, zwitserse messen, schoenveters, kaartspellen, ovenwanten, jojo's, lineaals, peper-en-zoutstellen, dienbladen, frisbees, rekenmachines, frisdrankblikhouders, reiswekkers, rolmaten, zonnebrillen, en nog veel meer.
Bijvoorbeeld horloges, theelepels, vingerhoeden, vloerkleden, sokken, sjaals, joggingbroeken, stropdassen, radio's, paraplu's, nummerbordhouders, koeltassen, zweetbandjes, visbenodigdheden, cowboyhoeden, deegrollers, fototoestellen, zonnekleppen, basketballen, pannekoekmessen, … en nóg veel meer.
Al deze producten worden ook naar buiten de VS verscheept, behalve de blikjes met spam, die trouwens in wel tien smaken bestaan, zoals geroosterd, met knoflook, met kaas, pikant, zoutarm, lite, kalkoen en klassiek. Waaróm verzendt Hormel geen blikjes? Die zijn zwaar en misschien duur om op te sturen, maar je kunt die kosten toch opgeven en de klant laten beslissen? Heel jammer. Maar goed, uit de opsomming blijkt dat Hormel begrepen heeft dat je munt kunt slaan uit de bekendheid en de cultwaarde van spam. De verkoop van vleespulp in blik lijdt er niet onder, die bereikte vorig jaar een record.
Dus wat doet Hormel? Hormel gaat zich gehaat maken en de boel bederven.Vorig jaar heeft Hormel een zaak aangespannen tegen antispambedrijf SpamArrest, wegens schending van het merkenrecht. Kansloos omdat Hormel zelf erop hamert op het verschil tussen haar SPAM met vier hoofdletters geschreven, en het internetfenomeen. Maar ook omdat spam allang een generieke term is geworden, een woord uit het woordenboek, dat zelfs in de naam van een Amerikaanse wet is beland, de Can-Spam-Act. De blik-spam-in-wet, nota bene. En bovendien begint Hormel nu met een reclamecampagne voor zijn eetbare bakstenen, duidelijk bedoeld om de merknaam meer associaties te geven met vleesrestanten en minder met ongewenste e-mail. Dat is A. niet nodig omdat het product prima loopt, en B. bederft het het effect van de gratis naamsbekendheid op basis waarvan Hormel zelf een gigantisch assortiment souvenirs verkoopt.
Hormel, een meelijwekkend, humorloos bedrijf.