IT machteloos in pretpark

Herbert Blankesteijn

Drie jaar geleden had ik er genoeg van. Zelfs op een regenachtige doordeweekse herfstdag stonden we al ruim voor parkeerplaats van de Efteling in de file, en hadden we de rijen voor de kassa, die voor de Python en de Droomvlucht en die voor de ijstent nog voor de boeg. Om maar te zwijgen van de file om aan het einde van de dag er weer uit te komen. Ik heb toen gezworen het nooit meer te doen. Mijn kinderen gaan nu zonder mij en volgens mij vinden ze dat nog leuker ook.

Nu verneem ik dat SixFlags binnenkort een proef neemt met nummertjes trekken. Ze vermommen het als iets digitaals. Je kunt een apparaatje huren, de Q-bot, dat haal je bij het toestel waar je in wilt langs een scanner, en dan krijg je te zien op welk tijdstip je er zonder te wachten in mag. De Q-bot is bovendien een pieper, die je met een signaal waarschuwt als je bijna aan de beurt bent. Ik voorspel dat het in de volksmond binnen de kortste keren de voorpieper heet.

Het is een fantastisch idee, en in Amerika is het al een groot succes. Natuurlijk, bij de bakker doe je het ook. Je trekt een nummertje, gaat iets anders doen, en als je later terugkomt ben je bijna aan de beurt. De voorpieper van Six Flags voorkomt zelfs dat je te laat terugkomt, want in tegenstelling tot bij de bakker weet je op welk moment je aan de beurt bent. Je wacht dus wel, maar buiten de rij, en je betaalt voor de mogelijkheid tijdens het wachten iets anders te doen. Voor de mensen ín de rij blijft het een hard gelag natuurlijk.

Het is ook een fantastisch idee voor Six Flags zelf, want aan hun grootste vloek, de wachttijden, gaan ze nu geld verdienen door voorrang te verkopen. Je betaalt toch al 25 euro per persoon entree, dus een uur nuttig gemaakte wachttijd is al gauw 2,50 waard. In Amerika is de prijs tien dollar. Maar als ze straks officieel worden ingevoerd voorspel ik zelfs zwarte handel in die dingen, want ze zullen er niet voor iederéén zijn.

Waarom zou Six Flags niet iederéén een voorpieper uitreiken? Ik wil er vergif op innemen dat elke bezoeker graag een tientje extra betaalt om van het wachten af te zijn. Maar ik weet ook dat het niet zal gebeuren omdat het niet kán. Dan zou namelijk genadeloos aan het licht komen dat je nergens heen kunt als niemand hoeft te wachten. Want voor iedere attractie staat nog steeds dezelfde rij, maar dan elektronisch, of virtueel zo u wilt. Probeer je voor te stellen dat alle mensen die op een bepaald moment in de rij staan, door het park zwerven op zoek naar iets anders om te doen. Alle terrrassen en zelfs de wip in het speeltuintje zouden volzitten met hangjongeren.

De rijen in de pretparken zijn een symptoom van een structureel tekort aan capaciteit. En de pretparken hebben de rijen nodig om het publiek op te bergen en rustig te houden. Waar veel teveel mensen bij elkaar zijn haalt ook informatietechnologie geen steek uit. Voorpiepers werken alleen als er genoeg vee in de rij staat, en het is precies díe harde waarheid die ze zelf onthullen.


Het materiaal dat hier verkrijgbaar is mag worden gedownload, gelezen en zelfs gekopieerd, maar alleen voor eigen gebruik. Vermenigvuldigen met winstoogmerk is niet toegestaan. Alles is copyright Herbert Blankesteijn, tenzij anders vermeld.