Veilige software in m'n auto

Herbert Blankesteijn

De personal computer is in de jaren '80 even gangbaar en even essentieel geworden als de auto. Maar niet even betrouwbaar. Bill Gates heeft eens geroepen dat als de auto zich had ontwikkeld als de pc, dat we dan in auto's van 25 dollar zouden rijden die met een liter benzine 400 km zouden doen. Waarop General Motors liet weten dat als de auto even betrouwbaar was als de pc, ons voertuig het twee keer per dag zou begeven.

Zelf heb ik altijd gedacht dat de pc net zo duurzaam en standvastig zou worden als onze gemotoriseerde koets. Helaas, op dit moment gaan de ontwikkelingen de andere kant op. Er wordt meer en meer computerkracht in de auto gestopt, en dat kan ertoe leiden dat de auto even wispelturig wordt als de pc. Wired heeft kort geleden een reeks voorbeelden opgesomd van nukken en grillen in auto's, die te maken bleken te hebben met bugs in de software aan boord. Daarin spelen vooral dure modellen een rol van Duitse, Japanse en Britse merken. Het zijn vast uitzonderingen, maar die kunnen een voorbode zijn van erger. In elk geval tonen ze aan dat software die kan crashen (wat op een pc nog tot daaraantoe is) leidt tot auto's die kunnen crashen. En dat is niet toelaatbaar.

De voorbeelden doen denken aan gevallen van een jaar of twintig geleden, toen voorzieningen als elektronische inspuiting en abs gevoelig bleken voor elektromagnetische velden. Reed je langs een radiozender, een hoogspanningsmast of een bovenleiding, dan was het denkbaar dat er iets vreemds gebeurde. Zulke narigheid bleek te voorkomen door de elektronische systemen af te schermen, en ik heb er al jaren niets meer over gehoord. Maar nu komen dus de manco's in de software.

We krijgen straks de derde fase, die van communicerende auto's. Het is eigenlijk al een cliché: de auto die de garage belt dat de v-snaar aan vervanging toe is. Of de auto die bij Windows Update de laatste patch downloadt.

Zodra er gecommuniceerd kan worden én geprogrammeerd, kan er ook worden gekraakt. Zo is er op dit moment geregeld nieuws over virussen voor mobiele telefoons. Die bestonden niet toen telefoons alleen nog belden. Nou is een auto met een bug al heel vervelend; een auto met een virus is een bedreiging van jewelste.

Testen van consumentensoftware houdt vaak in: een gratis betaversie beschikbaar stellen en de consumenten de kastanjes uit het vuur laten halen. Gaat er niet al te veel meer mis, dan is het product marktklaar. Fouten die daarna aan het licht komen, repareer je met touw en plakband, oftewel patches. Als het om auto's gaat is dat niet aanvaardbaar. Óf de industrie zelf, of de overheid moet zo verantwoordelijk zijn normen vast te stellen: alleen software die bewezen bugvrij is, dat kan namelijk, mag in auto's functioneren. En een auto mag alleen digitaal met de buitenwereld communiceren als dat gegarandeerd veilig is.

Als dergelijke normen in de autobranche worden geaccepteerd, heb je kans dat ze op een dag ook de computerwereld bereiken. En dan komen we toch nog ergens.


Het materiaal dat hier verkrijgbaar is mag worden gedownload, gelezen en zelfs gekopieerd, maar alleen voor eigen gebruik. Vermenigvuldigen met winstoogmerk is niet toegestaan. Alles is copyright Herbert Blankesteijn, tenzij anders vermeld.