Rekening rijden bij de verzekering

Herbert Blankesteijn

Hoe betaalt u uw autoverzekering? Ik vraag dat nou wel, maar ik weet het antwoord. U betaalt per kwartaal of per jaar. Veel andere mogelijkheden zijn er niet. Maar wat zou u ervan zeggen als u per kilometer kon betalen? Een Britse verzekeraar, Norwich Union, gaat daarmee experimenteren. Heel interessant, gezien de mislukking van de regeringsplannen voor rekening rijden.

Norwich Union gaat dit jaar nog 5000 auto's voorzien van gps-apparatuur, u weet wel, het Global Positioning System dat ook wordt gebruikt door navigatiesystemen. De verzekeringsmaatschappij weet daardoor altijd waar de auto is, en dus ook hoeveel kilometer ermee wordt afgelegd. Dat opent de mogelijkheid van verzekeringsvormen waarbij je niet betaalt als je niet rijdt, terwijl je natuurlijk extra betaalt als je veel rijdt.

Het gaat om een proef die anderhalf jaar gaat duren, maar ik kan u alvast vertellen dat de techniek niet het onderwerp is van de proef. De techniek werkt. Verhuurbedrijven in de VS gebruiken al gps om bij te houden waar hun voertuigen zijn, en hoe hard ze rijden. Een verhuurbedrijf heeft al geprobeerd zijn huurders te beboeten voor overtreding van de maximumsnelheid, maar dat heeft de rechter twee jaar geleden verboden.

Het gaat bij Norwich dus vooral om het verzinnen van slimme tarieven en andere toeters en bellen. Want het hoeft niet op te houden bij betalen per kilometer. Als verzekeraar weet Norwich natuurlijk precies, nu al, welke wegen op welk tijdstip welk risico inhouden. Het bedrijf sluit inderdaad niet uit dat dergelijke factoren in de premie worden verwerkt. Norwich overweegt zelfs er een soort verkeersinformatiedienst aan te koppelen.

Je kunt er donder op zeggen dat de mensen die geld kunnen besparen met een dergelijk kilometertarief graag meebetalen aan de apparatuur die nodig is. En voor je het weet komt het erop neer dat je juist extra moet betalen om aan betalen per kilometer te ontkomen. Het duurt twee jaar tot Norwich het in Engeland invoert, ik schat maximaal vijf jaar voordat het in Nederland doordringt. Misschien is het over vijf jaar al wel gemeengoed. Je kunt verwachten dat gps-apparatuur tegen die tijd standaard in auto's zit, al was het maar om te navigeren. Misschien wordt gps wel verplicht gesteld - door verzekeraars of door de overheid.

En met een paar kleine aanpassingen hebben we dan opeens de infrastructuur voor rekening rijden, kant en klaar. Wat de overheid een paar jaar geleden zelfs met de hulp van Roel Pieper niet voor elkaar kreeg, regelt het bedrijfsleven tussen neus en lippen door. Wie kan nog volhouden dat er geen draagvlak voor is, op het moment dat het in het verzekeringswezen gewoon wordt gebruikt? Voor rekening rijden moet dan wel een apart tarief worden vastgesteld. Je kunt je voorstellen dat de snelwegen in de spits voor de verzekering heel goedkoop zijn, maar voor het gebruik van de weg duur. Het omgekeerde geld voor 80 km-wegen op de late zaterdagavond. Die zijn dan leeg, maar wel gevaarlijk.

Ik zit nu wel heel ver vooruit te kijken, maar ik wou dat ik het stuur vasthad. Dan reed ik ontzettend hard die kant op.


Het materiaal dat hier verkrijgbaar is mag worden gedownload, gelezen en zelfs gekopieerd, maar alleen voor eigen gebruik. Vermenigvuldigen met winstoogmerk is niet toegestaan. Alles is copyright Herbert Blankesteijn, tenzij anders vermeld.