Sendo X met Route 66

Herbert Blankesteijn

Op dit moment ben ik op vakantie, met een bijzondere telefoon met daarop bijzondere software. De telefoon is de Sendo X, en de software is Route 66, dat van een geschikte mobiele telefoon een navigatiesysteem maakt.

Sendo is een jonge Engelse fabrikant, die twee jaar geleden smartphones zou maken, dus telefoons met agenda en internetmogelijkheden en dergelijke, met het besturingssysteem Smartphone 2002 van Microsoft. Na een conflict met Redmond ging dat niet door; de slimme telefoons liggen nog met tienduizenden te wachten op vernietiging.

Nu heeft Sendo het rivaliserende besturingssysteem Symbian omarmd, ook bekend van Nokia en Ericsson. Het resultaat is de Sendo X, een telefoon met alles erop en eraan. Je kunt ermee mailen en internetten, foto's en video maken, mp3-tjes afspelen, webradio luisteren, hij heeft Bluetooth voor een draadloze headset en zo.

Zelf kan ik met de toetsen van een telefoon niet overweg voor het invoeren van tekst. Bij de Sendo X krijg je een opvouwbaar toetsenbord, wat ook niet iedereen ideaal zal vinden maar wat in elk geval aangeeft dat ze bij Sendo het probleem begrijpen.

Route 66 is geschikt voor telefoons met een voldoende recente versie van Symbian, dus nu moet je als eenvoudige klant ook al van alles weten over het besturingssysteem van je telefoon. Maar als het toestel geschikt is, kun je gewoon het SD-kaartje waar de software én de kaarten van de Benelux opstaan erin schuiven en je kunt meteen navigeren. Nee, dat is niet helemaal waar, je moet eerst de losse ontvanger voor de gps-satellieten opladen. Op zichzelf geniaal dat deze draadloos is en via Bluetooth met de telefoon in verbinding staat, maar minder geniaal dat je hem alleen in de auto kunt opladen, via de sigarettenaansteker. Ik heb verschillende keren de auto met de sleutel in het contact moeten achterlaten om er zeker van te zijn dat mijn navigatiesysteem het de volgende rit zou doen. Evengoed is dat een paar keer mislukt, omdat ook de Sendo X het geen twee dagen met een volle accu uithoudt - een algemeen probleem van smartphones trouwens.

Al met al, ik zal het maar opbiechten, had ik er moeite mee, om een hele hoop kleine redenen. De stroom voorziening is er één. De traagheid van de Sendo is een andere. Soms moet hij nadenken en lijkt het of hij is vastgelopen, soms loopt hij werkelijk vast: hoe ingewikkelder de telefoons worden, hoe beter ze ook kunnen crashen. De Route-66-software is niet vertaald en is niet erg makkelijk in het gebruik. De aanwijzingen worden in het Engels uitgesproken en komen maar moeilijk boven het geruis van een middenklasse-auto uit. Ook op de fiets is dat een probleem. Je kunt dat wel weer ondervangen met een Bluetooth-headset natuurlijk, maar dan moet je wéér een extra accessoire kopen en nóg een accu bijhouden.

Een pluspunt is wel dat ook voetgangers hun route met Route66 kunnen uitzetten. Tel daarbij op dat je kunt navigeren met een apparaat dat je toch bij je moet hebben, en Route 66 heeft genoeg voordelen om een eigen publiek te vinden.


Het materiaal dat hier verkrijgbaar is mag worden gedownload, gelezen en zelfs gekopieerd, maar alleen voor eigen gebruik. Vermenigvuldigen met winstoogmerk is niet toegestaan. Alles is copyright Herbert Blankesteijn, tenzij anders vermeld.