ICT geen middel tegen files
Herbert Blankesteijn
Laat ik eerst even iets duidelijk stellen. U kiest er zelf voor om in de file te staan. Nee, niemand dwingt u. U zou kunnen gaan fietsen, maar dan wordt u misschien nat. U staat liever in de file. U zou kunnen verhuizen maar dat is te duur, of u gaat erop achteruit in woonbeleving. U zou een andere baan kunnen nemen maar dat durft u niet. U staat liever in de file. Enzovoort. Je kunt op honderd manieren uit de file blijven, maar daar kiest u níet voor.
Wat is het probleem eigenlijk? Een beetje oponthoud, maar dat halfuurtje per dag valt te veraangenamen met BNR nieuwsradio en u zit lekker in uw coconnetje. U zou met de trein kunnen gaan, maar dat duurt nóg langer, je hebt geen eigen instrumentenpaneel en de hel, dat zijn de anderen, dat wist Sartre al. En u moet staan, ook dat nog. U zít liever. Desnoods in de file.
Nu presenteert een consortium geleid door de Rabobank een plan. Dat plan moet de files met 25% verminderen. Zozo! Dus voortaan geen file van 8 km maar een van 6! Het dagelijkse oponthoud vermindert van een half uur naar 22 minuten en 30 seconden.
En hoe gaan Rabobank en consorten dat doen? Met De Computer uiteraard. In Car Telematics! Mijn boordcomputer gaat me bijvoorbeeld vertellen dat ik tijdwinst kan boeken als ik de file verlaat en verder de trein neem.
Jaja. En hoe kom ik dan bij dat station? Da's meestal wel in de bebouwde kom. Hoe lang gaat dát duren, als de helft van de file naar de trein wordt gestuurd? En hoe parkeer ik daar dan, he? En hebben jullie er wel eens over gedacht dat ik dan ook met de trein weer naar mijn auto terugmoet, terwijl er dan helemaal geen file meer staat? En denken jullie soms dat ik uitstap en de trein neem, als ik net onderweg ben naar huis? Nemen jullie zelf wel eens de trein eigenlijk, daar bij de Rabobank?
Laten we mekaar geen mietje noemen. De files gaan nooit meer weg. De bevolking groeit, de bedrijvigheid groeit, om het geld hoeft niemand het autorijden te laten. En het belangrijkste van alles: alle automobilisten die nu in de file staan, vindt de huidige files acceptabel, anders stonden ze daar niet. Dan namen ze wel de fiets, of de trein, od een andere baan of een andere woning.
Een ingewikkeld IT-project gaat daar geen verandering in brengen, en kan ook de trein niet mooier maken dan-ie is. De trein is minder handig, minder prettig en zeker zo onbetrouwbaar als het autoverkeer. Hoe kan mijn navigatiesysteem nou weten of de trein die ik kan halen bandenpech krijgt, of ijs op de bovenleiding, of dorre bladeren tussen de wissels? Als ik iets geleerd heb in 20 jaar autorijden, is het: zoek geen alternatieven, want je maakt het alleen maar erger.
Maar de files zijn wel een pracht argument om een complex IT-project te lanceren. Als de overheid toehapt kun daar je lekker aan verdienen, en als het niet het gewenste resultaat heeft, kun je altijd de schuld wel ergens kwijt. Aan een veel te gunstige conjunctuur bijvoorbeeld. Rabobank, haal me niet uit de file! Ik sta hier goed.
Het materiaal dat hier verkrijgbaar is mag worden gedownload, gelezen en zelfs gekopieerd, maar alleen voor eigen gebruik. Vermenigvuldigen met winstoogmerk is niet toegestaan. Alles is copyright Herbert Blankesteijn, tenzij anders vermeld.