Navigatiesysteem zonder draden

Herbert Blankesteijn

Ik heb normaal gesproken geen navigatiesysteem in mijn auto. Vandaag wel, want ik experimenteer met de Tomtom GO, nieuw op de markt.

U kent misschien al de Tomtom Navigator, het systeem dat je gebruikt in combinatie met een pocket-pc. Als je al een zakcomputer hebt, kost het maar ongeveer een derde van de prijs van een ingebouwd navigatiesysteem. Als je er een pocket-pc voor moet kopen, dan ben je nog altijd goedkoper uit, en je hebt een pocket-pc op de koop toe. Het heeft wel wat nadelen: je moet het elke keer meenemen de auto in en uit (kun je ook een voordeel vinden natuurlijk), het geluid is slecht, en je hebt heel wat snoeren door je auto lopen. Er hoort namelijk een losse ontvanger bij voor het signaal van de GPS-satellieten en die moet je verbinden met de sigarettenaansteker en met het computertje.

De Tomtom GO, die hier nu op mijn dashboard staat, is daarop het antwoord. Alles in één draagbaar doosje, dat je in theorie zelfs op de fiets kunt gebruiken. Accu, gps-ontvanger, software, kaarten. Er hoeft niks te worden ingebouwd, je hoeft niks te installeren op een pocket-pc, je moet alleen een meegeleverd houdertje in elkaar schroeven en op de vooruit plakken met een zuignap. Uiterlijk is het net een miniatuur tv-tje met een beelddiagonaal van een cm of tien. Druk op de aanknop en hij is meteen klaar voor gebruik. Zoals u hoort is het geluid glashelder, het beeld is dat ook, en je bedient het met de vinger op het aanraakscherm. Een paar tikjes is genoeg voor een hele bestemming doordat hij al bij de eerste letter de plaatsnaam en de straatnaam begint te raden.

Hij doet verder precies wat hij moet doen. In buurten die ik ken merk ik dat hij niet altijd de handigste weg kiest, maar voor zover ik weet is dat eigen aan navigatiesystemen. Ook zul je altijd zien dat er weer nieuwe wegen aangelegd zijn of andere afgesloten, maar zo is het leven. Daar heb je updates voor, al zijn die in digitale vorm natuurlijk altijd duurder dan een nieuwe wegenkaart of stratengids.

Wat ik prachtig vind, al is het niet nieuw, is de 3D-weergave, waarin je als een vogel met de auto meevliegt, zodat je je route tot aan de horizon vooruit kunt zien. Heel goed voor het anticiperen en veel makkelijker te interpreten dan een plattegrondweergave. Ook worden dorpen langs de weg en zijstraten automatisch en duidelijk weergegeven, zodat je niet meer hoeft te speuren naar bordjes. Is ook veiliger.

Hij kost 800 euro en da's nog altijd een hoop geld. Maar voor dat geld kun je hem wel in elke auto meenemen en wat mij betreft zelfs op de fiets. Maar daarvoor moet Tomtom nog even een houdertje ontwikkelen voor op het stuur, en liefst ook fietskaarten, mét fietspaden en zonder snelwegen.

Ren nog niet meteen naar de winkel, want er komt ook een systeem aan dat werkt met een mobiele telefoon. Niet elke mobiele telefoon maar wel een aantal moderne. Het systeem heet Route 66 en komt eind juni op de markt. Zelf denk ik dat het de mindere zal zijn van de Tomtom GO, vooral omdat het scherm van een telefoon kleiner is. Veel nieuwe ontwikkelingen dus op het gebied van navigatie. Laat u niet gek maken en overweeg de voors en tegens voordat u iets koopt.


Het materiaal dat hier verkrijgbaar is mag worden gedownload, gelezen en zelfs gekopieerd, maar alleen voor eigen gebruik. Vermenigvuldigen met winstoogmerk is niet toegestaan. Alles is copyright Herbert Blankesteijn, tenzij anders vermeld.