IT-rubriek 24 mei
Herbert Blankesteijn
Lufthansa heeft als eerste luchtvaartmaatschappij wifi aan boord. Dat betekent: al vliegend internetten met dezelfde snelheid als thuis of op kantoor. Vlucht 452 van München naar LA had vorige week de primeur. Het aantal vliegtuigen met wifi zal de komende tijd flink worden uitgebreid. De verbinding met internet wordt gemaakt via een satelliet. Het kost een tientje voor een half uur of 30 dollar voor de hele vlucht. Lufthansa is dan wel de eerste maar de luchtvaartmaatschappijen staan in de rij om deze dienst in hun toestellen te laten installeren. Dus binnenkort is het normaal, en misschien zelfs goedkoop.
--
Een van de meer succesvolle initiatieven van de muziekindustrie tegen het downloaden van muziek, is het verspreiden van valse bestanden. Wie op Kazaa probeert kopieën te vinden van recente muziek, is veel tijd kwijt met het downloaden van bestanden die achteraf niet de gezochte muziek blijken te bevatten.
Een hoogleraar aan de universiteit van Tulsa heeft nu een octrooi gekregen op een manier om automatisch dergelijke valse bestanden te maken. Het systeem zoekt beschermd werk en maakt dan bestanden onder dezelfde naam, maar met ruis, met onderbrekingen, vermaningen of een oproep om de cd te kopen.
Het is nog niet duidelijk wat dit betekent voor de platenmaatschappijen, die op dit moment valse bestanden laten maken door bedrijven als Overpeer en MediaDefender. Het zou kunnen dat ze nu een beter techniek ter beschikking krijgen, het kan zijn dat ze opeens licentiekosten moeten gaan betalen voor wat ze al doen, of dat ze zich er niets van hoeven aantrekken. Het is trouwens ook al eerder vertoond dat een octrooi werd aangevochten en nietig verklaard. Zowel de uitvinder als een vertegenwoordiger van Overpeer zeggen in Wired dat ze de situatie eerst maar eens willen bestuderen.
--
Kort geleden heeft de IT-rubriek gemeld dat in Utah een wet is aangenomen tegen spyware: software die zonder medeweten van de eigenaar van een computer allerlei gegevens verzamelt en verstuurt. Google, het zoekbedrijf dat als motto hanteert 'Do no evil', heeft nu een code opgesteld van goede manieren op het gebied van advertentiesoftware. Google zegt dat zogeheten adware regels van gezond verstand op het gebied van fatsoen moet hanteren. In de praktijk zou dat voor een programma moeten betekenen: zeg eerlijk wat je doet, sta toe dat je eventueel wordt uitgezet, en verstuur niet stiekem persoonlijke gegevens.
Google heeft grote belangen op dit gebied. De Google toolbar valt ook onder adware, en Google heeft plannen voor een gratis maildienst en een gratis zoekmachine waarmee de klant op zijn eigen harddisk documenten kan terugvinden. Deze initiatieven moeten Google gegevens opleveren over voorkeuren en gedrag van internetters, waarmee het bedrijf dan weer geld kan verdienen. Met zijn gedragsregels probeert Google de maatschappelijke discussie over adware naar zijn hand te zetten.
--
Bij een nachtclub in Spanje kunnen vaste klanten een chip onder de huid laten aanbrengen waarmee ze bij binnenkomst en bij de kassa worden geïdentificeerd. In Baja Beach Club in Barcelona is het elke dinsdagavond implanteeravond. Een dokter brengt de chip pijnloos in met een stevige naald, en de eerste weken is het nog gratis ook. Wie een chip heeft hoeft niet in de rij te staan en kan zijn drankjes afrekenen door zijn arm over een scanner te zwaaien. Nu is het implanteren nog gratis, in de toekomst kost het 125 euro. De techniek is bekend als RFID en is onder andere al in zwang bij wijze van paspoort voor paarden en voor het identificeren van pallets en containers, en wordt overwogen als vervanger voor de streepjescode in de detailhandel. Dat de discobezoekers weten in wat voor gezelschap ze verkeren.
Het materiaal dat hier verkrijgbaar is mag worden gedownload, gelezen en zelfs gekopieerd, maar alleen voor eigen gebruik. Vermenigvuldigen met winstoogmerk is niet toegestaan. Alles is copyright Herbert Blankesteijn, tenzij anders vermeld.