IT-rubriek 21 mei

Herbert Blankesteijn

Sinds afgelopen woensdag is in Nederland de nieuwe telecomwet van kracht, die onder andere spam verbiedt, tenzij de ontvanger uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven. Uitgezonderd is het bedrijfsleven: naar mailadressen bij bedrijven mag wel spam worden gestuurd. CDA-kamerlid Joop Atsma, die hier oorspronkelijk vóór heeft gestemd ondanks allerlei protesten uit de maatschappij, heeft intussen zelf ook spam gekregen en voert nu actie om deze uitzondering ongedaan te maken.

De Opta, bij wie de handhaving berust, heeft al gezegd dat de Telecomwet de spam niet de wereld uit zal helpen, omdat de meeste spam uit het buitenland komt en verzonden wordt vanaf gehackte pc's. De eigenaars van deze pc's weten zelf van niets.

Nieuwe standaarden voor mailverkeer zouden meer effect kunnen hebben. Bedrijven die daar geld aan denken te verdienen buitelen nu over elkaar heen met voorstellen voor dat soort technieken. Met name Microsoft en Yahoo hebben zich daarmee deze week gemanifesteerd. Microsoft noemt zijn voorstel 'Caller ID for E-mail' en bij Yahoo heet het 'Domain Keys'. Beide technieken willen voorkomen dat spammers valse adressen als afzender opgeven, en moeten mail blokkeren waarvan de opgegeven afzender niet overeenkomt met de werkelijke herkomst. America Online werkt aan een eigen, derde standaard tegen spam.

Het bestaan van rivaliserende standaarden leidt meestal tot een patstelling. Een initiatief in 2003 van Microsoft, AOL, Yahoo and EarthLink samen heeft ook al tot niets geleid. Maar volgens Sean Sundwall, woordvoerder van Microsoft, kunnen zeker twee van de drie technieken goed samenwerken en elkaar versterken. Dat zullen we dan wel zien.

--

Adverteren op internet is weer helemaal terug. De bestedingen in 2004 in de VS zullen volgens het onderzoeksbureau eMarketer uitkomen op 8,4 miljard dollar. Dat is 15% meer dan vorig jaar, en voor het eerst meer dan in het recordjaar 2000. Toen werd er in Amerika 8,1 miljard aan online reclame uitgegeven. Volgens eMarketer is breedband de drijvende kracht achter de hausse.

Op dit moment is reclame op internet goed voor 3% van het totale advertentiebudget van het bedrijfsleven. Dat aandeel zal de komende tijd verder stijgen, zo is de verwachting in de industrie.

--

De praktijk van phishing, frauduleuze e-mails die van uw bank lijken te komen en om een pincode of creditcardnummer vragen, die praktijk neemt verder toe. In april waren er 1100 verschillende nieuwe mails van oplichters in omloop, bijna drie keer zoveel als in maart. Elk daarvan wordt aan honderdduizenden adressen gestuurd. Het succespercentage is hoog: volgens de Anti-Phishing Working Group trapt maar liefst drie procent van de ontvangers erin. Onderzoeksbureau Gartner schat het aantal slachtoffers op meer dan anderhalf miljoen mensen.

Eén dader is in elk geval gepakt: een 20-jarige phisher uit Texas heeft deze week vier jaar cel gekregen. Hij had 473 creditcardnummers buitgemaakt.

Intussen is er weer een nieuwe vorm van fraude opgedoken, nu één die gebruik maakt van vacaturesites, en van de goedgelovigheid van mensen die dringend op zoek zijn naar werk. Werkzoekenden op een vacaturesite worden benaderd met de vraag of ze als thuiswerker financiële transacties willen doen. Ze krijgen geld op hun rekening gestort, dat ze naar andere rekeningen moeten overmaken, bijvoorbeeld in Oekraïne. 5 tot 20 procent commissie mogen ze houden. Dat geld is afkomstig van gestolen creditcards. Als dat aan het licht komt en de eigenaar van de kaart vraagt terugstorting, is het werkzoekende slachtoffer aansprakelijk, en de eigenlijke oplichter is nergens meer te vinden - zeker niet in Oekraïne.

--


Het materiaal dat hier verkrijgbaar is mag worden gedownload, gelezen en zelfs gekopieerd, maar alleen voor eigen gebruik. Vermenigvuldigen met winstoogmerk is niet toegestaan. Alles is copyright Herbert Blankesteijn, tenzij anders vermeld.