IT-rubriek maandag 12 april

Herbert Blankesteijn

Het versturen van spam is in de Verenigde Staten onder bepaalde omstandigheden al illegaal - spyware gaat nu ook voor de bijl. De eerste stappen om spam te verbieden zijn in individuele staten gezet. Zo had Californië de eerste anti-spamwet. Utah stelt als eerste paal en perk aan software die u en mij bespiedt vanaf onze eigen pc.

Spyware kan op verschillende manieren op een computer terecht komen. Uw werkgever kan het installeren om u in de gaten te houden, maar ook sommige commerciële software die meekomt met gratis programma's bespioneert u. Software voor het downloaden van muziek en films is een belangrijke categorie. In extreme gevallen wordt er gespeurd naar uw wachtwoorden en kunnen alle toetsaanslagen worden vastgelegd en doorgegeven.

Volgens de nieuwe wet in Utah moet spyware bij installatie melden wat er gaat worden geregistreerd en doorgegeven, en wat voor advertenties worden vertoond. De gebruiker van de pc moet daar zijn goedkeuring aan geven. Ook in Californië en Iowa, en zelfs op federaal niveau is zulke wetgeving in voorbereiding. Omdat veel software in Amerika wordt gemaakt voor de Amerikaanse markt, zullen wij in Nederland ons binnenkort ook door zulke meldingen heen moeten worstelen, naast de licentieovereenkomsten die we al geacht worden te lezen en de privacyverklaringen van websites.

Vertegenwoordigers van de commercie sputteren natuurlijk tegen en produceren daarbij het bekende proza. Het zou de innovatie belemmeren, een bezwaar dat bij Microsoft bedacht had kunnen zijn. En het zou een verbod inhouden op gratis software - nonsens, want iedereen die dat wenst kan op OK klikken en zich laten bespioneren. De IT rubriek verwacht eerlijk gezegd dat de meeste klanten dat ook zullen doen omdat ze gewoon die gratis software willen hebben. Wat kan de gemiddelde consument zijn privacy nou schelen.

Het Center for Democracy and Technology, een groepering voor digitale burgerrechten, is trouwens ook tegen. Voorspelbaar: hun gaat het wet niet ver genoeg.

--

Nu we het toch over die downloadsoftware hebben, particulieren moeten helemaal zelf weten of ze dat installeren maar voor werknemers in bedrijven ligt het natuurlijk anders. Peer-to-peer software, zoals het ook wel heet, belast het netwerk en levert veiligheidsrisico's op door mogelijke spyware en andere kwalijke zaken, zoals virussen en porno.

Werknemers zouden dus niet zomaar moeten mogen downloaden, maar uit een onderzoek van het Britse bureau E-Media blijkt dat dat wel losloopt. Van 500 ondervraagde hogere managers in Engeland gelooft 42 % dat zijn bedrijf geen beleid heeft inzake peer-to-peer. 16 % heeft geen idee. Samen 58 %. Een ding is dan zeker: er wordt van hogerhand niet over dit soort dingen nagedacht. De IT-rubriek heeft geen cijfers over Nederland maar heeft op grond van eigen ervaring niet de illusie dat het hier beter is.

--

Tegenstrijdige berichten de afgelopen week over de toestand van de muziekindustrie. De markt voor muziek blijft krimpen: 7% in 2003. Daar staat tegenover dat de verkoop van muziek via internet is vertienvoudigd, althans de verkoop via het muziekbedrijf van Peter Gabriel, OD2. OD2 regelt de betaalde downloads voor onder adnere Tiscali, MTV, MSN en Virgin. OD2 verkocht in het eerste kwartaal van 2004 één miljoen nummers, dat was tienmaal zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. De verkopen van marktleider Apple via iTunes bedragen 2,5 miljoen downloads per week. Drie maanden geleden was dat nog 1,5 miljoen per week. In de afgelopen twaalf maanden heeft Apple meer dan 50 miljoen nummers verkocht.

Dat is 50 miljoen dollar omzet, vanuit het niets. De krimp van de CD-markt is 7 % van 32 miljard dollar dus ongeveer 2,5 miljard. Je hebt maar twee jaar van vertienvoudigingen nodig en de online-verkoop van muziek is 5 miljard waard, dus royaal meer dan de huidige krimp. Dat is dan ook wat de IT-rubriek voorspelt. Over twee jaar komt alles goed met de muziekindustrie, ondanks de muziekindustrie.

--

Is daar nog iemand die snel rijk wil worden? Ga dan niet in op de oproepen die in spamberichten worden gedaan, maar word zelf spammer.

De nieuwste truc werkt als volgt. De spammer koopt aandelen in een willekeurig bedrijf. Vervolgens stuurt hij een spam rond met een positief verhaal rond dit aandeel en het ondubbelzinnige advies te kopen. Met een beetje geluk stijgt de koers en kan de spammer zijn winst nemen. Het mooie is, dat de spammer er niet eens een winkel op na hoeft te houden om bijvoorbeeld pillen te verkopen, en het is niet strafbaar ook.

Het mailfilterbedrijf Clearswift heeft deze ontwikkeling gerapporteerd. Dit soort financiële spam is intussen goed voor ruim een kwart van alle ongevraagde mail. Dat kan maar een ding betekenen: het werkt.


Het materiaal dat hier verkrijgbaar is mag worden gedownload, gelezen en zelfs gekopieerd, maar alleen voor eigen gebruik. Vermenigvuldigen met winstoogmerk is niet toegestaan. Alles is copyright Herbert Blankesteijn, tenzij anders vermeld.