De online supermarkt
Herbert Blankesteijn
Online boodschappen doen zou ideaal zijn voor mensen met weinig tijd, maar het is ook geweldig wanneer je geen zin hebt om de regen in te gaan of in de rij te staan, of wanneer je een hekel hebt aan sjouwen.
Uit onderzoek in Engeland zou zijn gebleken dat de online supermarkt meer tijd kost dan de echte versie: bij een aantal proefpersonen gemiddeld 46 minuten in plaats van 37.
Onbegrijpelijk. Zelfs als dat waar is, dan nog spaar je zoveel tijd uit door thuis te blijven, dat winkelen via het web altijd sneller is.
Maar boodschappen vinden op een website kost niet meer tijd, tenzij het een slechte site is. Bij Albert Heijn [www.albert.nl] tik ik in 'pindakaas' en in vijf seconden heb ik een pagina met al hun pindakaasmerken. Dat is minder tijd dan ik nodig heb om met mijn wagentje van de hagelslag naar de pindakaas te lopen, zelfs als ik weet waar alles staat. Als je webwinkelt hoef je nooit meer te zoeken. Ook ben je met een paar klikken van de ene winkel in de andere. Echt sneller dan in een winkelcentrum.
Zo'n bezorgservice maakt wel eens een fout, of de krentenbollen zijn op en ze leveren een alternatief dat je niet bevalt. Maar fouten maak ik zelf ook. Teveel melk, een verkeerd potje kruiden, koekjes vergeten, vlees dat niet in de aanbieding blijkt te zijn. Heeft u dat nooit? Online bestellen is ook duurder. Je hebt bezorgkosten, en modemgebruikers zijn flink wat belminuten kwijt. Aan de andere kant kun je met prijsvergelijkers [bv. www.kelkoo.nl] veel sneller een goedkope aanbieding vinden, dus zo bespaar je ook.
O, u winkelt voor gezelligheid en lichaamsbeweging? Daar kan ik niet tegenop; dan moet u vooral erop uit. Maar vrijwel alle andere argumenten die ik kan bedenken pleiten vóór winkelen op internet.