Op een linkboerderij fokt men links
Herbert Blankesteijn
Het is alweer een paar maanden geleden dat Beet het woord 'linkboerderij' voor het eerst hoorde. Linkboerderij? Het was in verband met internet, dus wat 'link' betekende was niet zo moeilijk. Een link is iets op het Web dat ergens naar verwijst, iets waarop je kunt klikken, waarna je datgene op het scherm krijgt waarnaar wordt verwezen. Maar wat is dan een linkboerderij? En wie maakt zoiets? Een linkboer? Linkhouder?
Het verschijnsel linkboerderij komt voort uit de recente ontwikkelingen bij de zoekmachines. Google is een effectieve zoekmachine doordat Google niet alleen kijkt of uw zoektermen op een bepaalde pagina voorkomen, maar ook welke van de gevonden pagina's het meest in trek is op internet. Die zal wel het meest de moeite waard zijn. Een maat daarvoor is het aantal keren dat andere sites ernaar linken (en ook hoe belangrijk die sites zelf zijn), en dat probeert Google te tellen.
Wil je dus graag dat je site gevonden word, dan helpt het als je ervoor kunt zorgen dat veel anderen naar jouw site linken. Daar zijn verschillende manieren voor. Een is, kennissen aanschrijven en een ruil afspreken: link jij naar mij dan link ik naar jou. Je kunt je ook aansluiten bij een 'webring', een verzameling inhoudelijk verwante sites die twee aan twee naar elkaar linken.
En je kunt een linkboerderij beginnen of je bij een linkboerderij aansluiten. Op het gevaar af lezers op een idee te brengen: een voorbeeld is www*linkstoyou*com. De punten uit het webadres zijn hier door sterretjes vervangen om te voorkomen dat zoekrobots hier een verwijzing in zien en daarmee de site belangrijker zullen maken dan hij verdient te zijn.
Als je je bij Linkstoyou aansluit, moet je een twintigtal pagina's stampvol links downloaden en op je eigen site zetten. De links op deze pagina's verwijzen naar de deelnemers van Linkstoyou. Je hoeft niet zelf naar deze pagina's te linken. Het kost dus wel wat homepageruimte maar op je eigen site zullen deze pagina's niet opduiken. Wel moet je elke maand de laatste versies van deze pagina's plaatsen en ze eens per kwartaal aanmelden bij een aantal zoekmachines. Ook moet je een icoon van Linkstoyou opnemen op je homepage, zodat je activiteiten kunnen worden gecontroleerd.
De zoekmachines (Excite, Hotbot en Lycos zijn verplicht) zullen de aangemelde pagina's controleren en zo op elke site van een deelnemer links aantreffen naar alle andere deelnemers. Daarmee stijgt de waardering van de zoekmachine voor al die deelnemers sterk, hoewel de links niets te maken hebben met waardering van de deelnemers voor elkaar.
Misschien helpt het, dat wil zeggen misschien zal op deze manier je site hoger in de zoekresultaten terecht komen (bij het intikken van relevante zoekwoorden). Er zijn wel een paar maren.
In de eerste plaats zijn er zoekmachines die deze truc doorzien. Zij doen bijvoorbeeld zelf mee aan de linkboerderij, en komen zo automatisch aan de webadressen van de deelnemers, die ze vervolgens uit de zoekresultaten verwijderen. In plaats van hoger sta je er dan helemaal niet in. De beste zoekmachines zullen hier het slimste te werk gaan. De logica zegt dan dat het meedoen in een linkboerderij ertoe leidt dat je hoog komt de staan in de zoekresultaten van de slechtste zoekmachines - die zelf het minst in trek zijn.
In de tweede plaats is het fokken van links een hoop werk - op de manier die Linkstoyou voorschrijft in elk geval wel. Misschien is het handiger die energie te steken in het maken van een betere site, die terechte waardering oogst. Als het goed is komt een hoge plaats in de zoekresultaten dan vanzelf.