Bellen met adsl, zonder KPN

Herbert Blankesteijn

Dezer dagen heeft Beet uitgezocht of je adsl kunt krijgen zonder abonnement voor vaste telefonie van KPN.

Dat zou je kunnen willen, want met een breedbandverbinding kun je bellen via internet. Daarvoor is geen moeizaam gedoe met een pc meer nodig. Het Rotterdamse bedrijf Rits Telecom biedt 'normaal' bellen via internet aan onder de merknaam Pilmo [www.pilmo.com]. Rits levert een apparaatje, de VoiceFinder, dat je tussen je adsl- of kabelmodem en je pc zet en waar je een normale telefoon op aansluit. Je kunt dan met ieder normaal toestel bellen via internet (ook met een draadloze huistelefoon). De pc hoeft niet aan te staan. Je kunt ook gebeld worden - je krijgt een telefoonnummer van Pilmo of je kunt je oude nummer meenemen.

Bij Beet werkt dit uitstekend. De geluidskwaliteit is goed, bijgeluiden zijn verleden tijd en er is geen merkbare vertraging - problemen die spraakcommunicatie via internet in het verleden tot een hel maakten. De tarieven zijn laag. Het maandbedrag van Pilmo is €9,95 en dat van KPN €17,80. De minuutbedragen van Pilmo zijn lager dan van KPN en zelfs lager dan die van een prijsbreker als Tele2. Dat kan, doordat de gesprekken maximaal van internet gebruikmaken en pas vlakbij de bestemming naar het telefoonnet worden gesluisd. Op internet deel je verbindingen met anderen; dat is goedkoper.

Weg dus met BelBasis. Die achttien euro kun je mooi uitsparen. Veel kabelabonnees hebben dat trouwens al eerder gedaan; die hoeven niet eens via internet te bellen omdat ze dat via hun eigen kabelmaatschappij al kunnen. Dat is overigens iets minder voordelig dan Pilmo.

Maar voor adsl-abonnees is er een valkuil. Met het BelBasis-abonnement kun je zonder omwegen adsl krijgen, van KPN zelf (dat is bijvoorbeeld het geval wanneer je adsl hebt via internetprovider Planet) of van een andere provider als Versatel (bijvoorbeeld wanneer je internetprovider Zonnet is) of BBNed (bij internetprovider Demon).

Wie zijn telefoonabonnement opzegt, heeft een probleem. Adsl komt het huis binnen via de koperdraadjes van het telefoonnetwerk. Deze draadjes zijn van KPN. Ze slijten niet hard, maar ook het in leven houden van een telefoonnetwerk kost geld. In het telefoonabonnement zit een bedrag voor het gebruik van deze draadjes. Neemt een KPN-telefoonabonnee adsl, dan worden daar geen woorden aan vuilgemaakt.

Je kunt adsl krijgen van een concurrent van KPN zonder dat je van KPN een telefoonabonnement afneemt, maar dan mag KPN aan de adsl-provider een bedrag in rekening brengen voor de huur van die koperdraadjes. De Opta, de toezichthouder voor de telecombranche, heeft een 'kostengeorienteerd' bedrag vastgesteld. Wie nu, om wat te noemen, zijn BelBasis-abonnement opzegt om zijn adsl-verbinding bij Demon/BBNed voor telefonie te gaan gebruiken, gaat €9,40 extra betalen, omdat BBNed uiteraard dat bedrag aan de klant doorberekent.

Geen speld tussen te krijgen, maar de gevolgen zijn enigszins bizar. Wie zijn BelBasis-abonnement opzegt om te gaan telefoneren via zijn adsl-verbinding, betaalt €9,40 extra voor zijn adsl, en dan ook nog €9,95 aan Rits Telecom voor het Pilmo-abonnement. De kosten voor een Voicefinder (€150) en meenemen van het telefoonnummer (€24) komen daar nog bij. Pilmo-adsl-abonnees kunnen dus alleen voordeel behalen als ze héél veel bellen. Wie internet via de kabel heeft, heeft dit probleem niet (al zou het wel optreden wanneer iemand internet via de kabel zou willen zonder een abonnement voor kabeltelevisie - een situatie vergelijkbaar met het afnemen van adsl zonder een telefoonabonnement).

Beet denkt het nu te begrijpen, maar het is zuur voor Rits, dat heeft geklaagd bij de Opta, daar nul op het rekest heeft gekregen, en nu de adsl-klanten heeft afgeschreven als doelgroep voor internettelefonie. Wie goedkoop wil bellen via internet, moet zijn internet betrekken van de kabelmaatschappij - maar dan niet op de satelliet overgaan en het kabeltv-abonnement opzeggen.