Meer platenverkoop dankzij Kazaa

Herbert Blankesteijn

Illegaal uitwisselen van muziek is illegaal, zoveel is zeker. Maar is illegaal uitwisselen van muziek via bijvoorbeeld Kazaa slecht voor de platenverkoop? Voor- en tegenstanders roepen om het hardst nietes respectievelijk welles, zonder dat ze de neutrale toeschouwer kunnen overtuigen. Er is volop onderzoek gedaan, maar de resultaten zijn tegenstrijdig en passen meestal, naar Beets indruk, in het straatje van degene die het onderzoek betaald heeft.

Nu blijkt dat een actieve houding alle verschil maakt. Nieuwe software gebruikt Kazaa zelf om de platenverkoop te stimuleren: door het verkeer op het Kazaa-netwerk te meten.

Het is de muziekindustrie vaak verweten dat ze de mogelijkheden van internet probeert buiten de wet te stellen, in plaats van ze tot eigen voordeel te gebruiken. Dat verwijt snijdt steeds minder hout, nu de bedrijfstak creatieve manieren verzint om geld te verdienen met websites, online muziekverkoop en sms in combinatie met radio, tv, concerten en merchandising. Ook in de jacht op degenen die muziek beschikbaar stellen via peer-to-peer-netwerken als Kazaa toont de muziekbusiness zich vindingrijk. Er worden valse bestanden in omloop gebracht, en de actiefste gebruikers worden via internet opgespoord en voor de rechter gesleept. Dat is niet voor iedereen leuk, maar het is wel doeltreffend gebruik van internet.

Een originele methode wordt sinds kort aangeboden door de Amerikaanse startup BigChampagne [www.bigchampagne.com]. BigChampagne, kort geleden onderwerp van een artikel in Wired [www.wired.com], meet hoevaak een bepaald liedje bij Kazaa wordt gedownload en vooral wáár dat gebeurt. Zo kan het bedrijf lokale radiostations adviseren welke liedjes in hun regio populair zijn. Die kunnen dan vaker worden gedraaid. Dat levert de radiostations meer luisteraars op en dus meer advertentie-inkomsten, de adverteerders meer resultaat van hun boodschappen, en, jawel, de platenindustrie hogere verkoopcijfers.

Privacy!, zal menigeen nu denken. Hoe kan iemand van buiten zien wie wat downloadt? Voorzover Beet kan beoordelen doet BigChampagne niets onoirbaars. De details van de methode doet het bedrijf niet uit de doeken, maar als je eenmaal weet dat het gebeurt kun je bijna zelf bedenken hoe. Het is niet waarschijnlijk dat BigChampagne de liedjes waarneemt terwijl ze, geadresseerd en wel, over internet van de ene gebruiker naar de andere vliegen. Maar na het downloaden komt zo'n liedje meestal in de shared folder (de gedeelde map) van de ontvanger terecht, waar het eens te meer ter beschikking van de gemeenschap staat. Wie Kazaa met de standaardinstellingen installeert, biedt anderen bovendien de mogelijkheid de hele inhoud van die gedeelde map op te vragen. Wat in die map zit, is in de meeste gevallen ooit gedownload, Maak software die dit op grote schaal bij veel gebruikers en voor veel liedjes bijhoudt, de veranderingen in de tijd registreert, en je hebt al de helft van de dienst die BigChampagne aanbiedt.

Hoe het bedrijfje een koppeling kan maken met geografische locatie? Ook daar is geen magie voor nodig. Wie contact heeft met de computer van een ander, voor een download bijvoorbeeld, kan met het commando netstat te zien krijgen met welk ip-nummer zijn computer communiceert. Deze ip-nummers zijn gekoppeld aan bedrijven zoals internetproviders en hangen op een vrij eenvoudige manier samen met geografische locatie. Wie dit moeilijk te geloven vindt, moet maar eens surfen naar Ip2location [http://www.ip-to-location.com/]. De platenindustrie doet iets dergelijks, en vraagt dan bij de provider de identiteit op van de persoon die dit ip-nummer heeft. Zelfs dat is in de haak, want het gaat om openbare informatie, maar zo ver gaat BigChampagne niet.

Zo kan BigChampagne achterhalen welke muziek waar populair is. En zo kan het stelen van muziek de verkoop van muziek bevorderen. Wellicht kiezen de platenmaatschappijen op een dag eieren voor hun geld, en gaan ze het stelen bevorderen in plaats van bestrijden, in het belang van hun eigen portemonnee.