IBM adverteert Linux
Herbert Blankesteijn
Een recente Engelstalige tv-commercial van IBM propageert niet een product van Big Blue, maar het open source besturingssysteem Linux. Een basketbalteam bespreekt de komst van een nieuwe speler, een ware baltovenaar. Wat moet-ie kosten? Peanuts. Waarom zou zo'n ster voor een habbekrats spelen? He loves the game.
IBM zoekt de confrontatie met Microsoft. Het concern sticht 'Linux Centers' over de hele wereld, die bedrijven, overheden en instellingen helpen bij de overstap naar dit alternatieve besturingssysteem. Er zijn al centra in de VS en in Duitsland. Een paar weken terug is het centrum in Londen geopend.
Microsoft heeft met zijn recente licentiebeleid veel kwaad bloed gezet. Verschillende landen, waaronder Nederland, streven officieel naar het gebruik van open standaarden en van software met openbare broncode. In de VS overwegen verschillende staten hetzelfde.
'Bij standaard hardware zoals servers, is het gunstig voor de klant een besturingssyteem te hebben dat niet het bezit is van de maker van de hardware,' aldus Christopher Creber van het Londense centrum, die het onvermogen van IBM een eigen standaard te zetten presenteert als klantvriendelijkheid.
'We willen tonen wat klanten met Linux kunnen doen, en ze staan in de rij,' zegt Creber. 'De voordelen van Linux zijn lagere kosten en betrouwbaarheid.' Volgens het Zwitserse bureau Soreon kan een bedrijf met 2000 werkplekken tonnen per jaar besparen.
Soreon denkt daarbij ook aan de pc's van kantoorwerkers, maar dat doet IBM niet. 'Bij mainstream kantoorsoftware gaapt een brede kloof tussen Linux en commerciële software. Mensen zijn een bepaald soort programma's en documenten gewend,' zegt Creber zonder één keer de naam Microsoft te noemen.
Tot dusver heeft IBM interesse van openbare diensten, lokale overheden, grote banken, de autobranche, de detailhandel, de telecom-industrie en entertainmentbedrijven, voor bijvoorbeeld het maken van animaties.