Betaalde muziek Apple in trek

Herbert Blankesteijn

De dienst iTunes van Apple is een doorslaand succes. De site, waar Amerikaanse Macgebruikers tegen betaling muziek kunnen downloaden, heeft na zijn start op 28 april in een week meer dan een miljoen nummers verkocht. Na achttien uur stond de teller op 275.000. Eén liedje kost bij iTunes 99 dollarcent.

Bestaande legale muziekdiensten als MusicNet en PressPlay, die geschikt zijn voor Windows, hebben nog niet kunnen overtuigen. Ze hebben slechts enkele honderdduizenden abonnees. In de verschillen tussen iTunes en deze sites zit de sleutel tot succesvolle exploitatie van digitale muziek.

iTunes vraagt geen abonnementsgeld, de andere wel. iTunes staat het branden van muziek op cd's toe; de legale concurrenten doen dat alleen tegen extra betaling, met limieten voor het aantal nummers. Ook zijn hun gedownloade nummers op de harde schijf alleen afspeelbaar zolang het abonnement duurt. Daar is bij iTunes geen sprake van.

Het feit dat iTunes een afwijkend bestandsformaat hanteert (aac, advanced audio coding) is blijkbaar geen bezwaar. Ook vinden de klanten het geen probleem dat de muziek maar naar drie computers kan worden gekopieerd. Zo wil Apple voorkomen dat de muziek terecht komt bij de illegale uitwisseldiensten. Overigens valt dat niet te garanderen, want van de gebrande cd's kunnen makkelijk mp3-bestanden worden gemaakt. Het verspreiden daarvan kan niet worden belet.

In ieder geval is nu aannemelijk dat muziekliefhebbers graag betalen voor muziek als de voorwaarden redelijk zijn. Verder lijkt het publiek zich te willen afkeren van Kazaa en consorten, die een bedenkelijke reputatie hebben opgebouwd met dubieuze advertentiesoftware, kans op virussen en juridische acties van de muziekindustrie tegen gebruikers. Liever dan naar de verfoeide muziekindustrie zelf te gaan, wenden de muziekconsumenten zich tot Apple.

Apple wil een Windows-versie van iTunes laten ontwikkelen, maar wanneer deze beschikbaar komt is niet bekend.