Pas op met mobiel betalen
Herbert Blankesteijn
Mobiel betalen heeft de toekomst, zeggen ze. Daarom zijn veel bedrijven bezig daar systemen voor te ontwikkelen, en een aantal van die systemen werkt al, althans zou dat moeten doen.
Even in vogelvlucht wat er te koop is.
M-pay [www.m-pay.com] gebruikt betaalterminals. De klant belt M-pay, houdt de telefoon bij de terminal en de betaling wordt geregeld via een uitwisseling van geluidssignalen. De klant betaalt via de telefoonrekening. Verlies van de telefoon wordt een groot risico. Niet doen, is mijn advies.
Mobile2Pay [www.mobile2pay.com] is gekoppeld aan een bankrekening. De consument verleent bij inschrijving een machtiging voor incasso. Bij een aanschaf geeft de klant zijn mobiele nummer en wordt hij gebeld. Mobile2Pay werkt dus ook met een prepaid telefoon en een betaling kost niets. Na autorisatie met een pincode is de transactie rond.
Bij Moxmo [www.moxmo.nl] opent de klant een rekening waar hij een tegoed moet aanleggen. Daarna kan hij betalingen doen aan aangesloten webwinkels en aan particuliere Moxmoklanten. Betalen gebeurt door een sms te sturen, waarna je wordt gebeld voor autorisatie met een pincode. Overtollig tegoed kan terug naar de bankrekening. Er kan al mee worden betaald op de sites van onder andere BelCompany [www.belcompany.nl] en Megapool [www.megapool.nl].
Moxmo sprak mij het meest aan omdat je daarmee ook particulieren geld kunt 'geven', een oud ideaal bij virtueel geld (remember Digicash). Op 31 oktober schreef Webwereld dat Moxmo van start ging. Rond de jaarwisseling heb ik twee rekeningen geopend, om ook te kunnen experimenteren met het overmaken van geld aan een ander persoon. Hier volgen mijn gebruikservaringen - hou je vast.
In de eerste plaats heb ik ontdekt dat je met Moxmo niet in winkels kunt betalen. Wel op sites, maar het is niet erg logisch dat je thuis met je mobiele telefoon zou gaan afrekenen. Het ging toch juist om onderweg?
De eerste twee keer dat ik probeerde mijzelf geld te sturen via Moxmo kreeg ik een sms'je dat de dienst niet beschikbaar was. De tweede keer, dat was op woensdag 5 februari, probeerde ik bovendien een aanschaf te betalen op de site van Megapool. Daar bleek het doorschakelen naar de site van Moxmo voor de betaling niet te functioneren. Over mogelijke problemen was geen informatie te vinden op de site van Moxmo, en trouwens ook niet op die van Megapool.
We hebben bij Telescoop [www.telescoop.nl](het radioprogramma van Teleac waarvoor ik werk) Moxmo gebeld voor commentaar, maar dat hebben ze niet willen geven.
Vorige week heb ik opnieuw geprobeerd geld over te boeken van de ene mobiele rekening naar de andere. Ditmaal kreeg ik een sms'je dat beweerde dat ik een onjuiste pincode had ingevuld - terwijl ik niet eens de gelegenheid had gekregen om die in te voeren! Ik heb op de site van Moxmo een klachtenformulier ingevuld met vragen hierover ('Vul het formulier in en wij nemen direct contact met je op'), maar daar is niet op gereageerd.
Vandaag is het wel gelukt geld van de ene gsm naar de andere te verplaatsen. Maar als ik op de site van Moxmo probeer in te loggen om mijn rekening te controleren, komt er een melding dat mijn logingegevens onjuist zijn. Nu hou ik altijd precies bij welke gebruikersnaam en wachtwoord ik heb gekozen bij welke site, dus dat is vrij sterk, maar ook ik kan me vergissen. Een klik dus op 'Wachtwoord vergeten'… en er gebeurt helemaal niets. Klikken op 'Help' levert ook niets op. Met Moxmo betalen bij Megapool lukt nog steeds niet.
Ik kan me voorstellen dat zo'n nieuwe dienst aan kinderziektes lijdt. Maar als helemaal niets behoorlijk functioneert, en als je niet in staat bent vragen van klanten te behandelen, moet je je product van de markt halen en het een andere keer opnieuw proberen. Moxmo laat klanten rekeningen openen en laat ze die rekeningen vullen met geld (en speelt zo nog voor bank ook - mag dat eigenlijk wel?) en blijft verder in vrijwel alle opzichten in gebreke. Ik voel me als klant ernstig belazerd.
Wie heeft er nog meer ervaringen met mobiele betaaldiensten? Laat weten!