Pocket-pc wordt zaknavigator
HerbertBlankesteijn
Navigatiesystemen voor in de auto zijn niets nieuws. Ze zijn al jaren te
koop, inmiddels vanaf 1000 euro. Ze worden ingebouwd, en duurdere systemen
worden geïntegreerd met de autoradio, zodat die zwijgt als de routeplanner
aanwijzingen geeft, en met file-informatie via Rds. De zakcomputer of pda
(personal digital assistant) maakt autonavigatie nu eenvoudiger en goedkoper.
Een navigatiesysteem bestaat meestal uit een gps-plaatsbepaler en een
computer die, met behulp van deze positieinformatie en een digitale landkaart,
de handigste weg uitrekent van A naar B. De brainwave die verschillende
productontwikkelaars hebben gehad is, dat talloze mensen allang met een computer
rondlopen, en dat het een flinke besparing oplevert als je dáár gebruik van
maakt.
Zo zijn er nu navigatiesystemen op de markt bestaande uit een combinatie
van laptop of pocket-pc, gps-ontvanger, digitale kaart en routeplanner. Wie de
computer al heeft, bespaart zo veel geld. Als je er een pocket-pc voor
aanschaft, ben je ongeveer even duur uit als met een relatief goedkoop
geïntegreerd systeem, maar houd je er een pocket-pc aan over, die ook voor
andere doelen bruikbaar is. Een dure laptop voor dit doel kopen heeft geen zin.
Een navigatiesysteem op basis van een notebook is hoe dan ook niet aan te
raden. 'Dat is een drama,' zegt een medewerker van Correct in Rotterdam. 'Even
hard remmen en je laptop ligt op de motorkap, of je moet allerlei maatregelen
nemen om zo'n ding vast te zetten.' Een laptop is bovendien te groot voor in de
auto.
Voor zakcomputers zijn er tenminste twee systemen op de markt:
Destinator van het Belgische bedrijf CarNavigator en TomTom Navigator van het
Nederlandse Palmtop Software (beide niet geschikt voor de Palm!). De
prijs is vrijwel exact gelijk: 430 resp. 429 euro, zonder zakcomputer maar met
gps-ontvanger en met digitale kaarten van de Benelux. Voor dit artikel is de
Tomtom Navigator gebruikt, die op veel Nederlandse schappen is te vinden.
De navigatiesoftware en de kaarten staan op een cd en worden in de
zak-pc geladen via een gewone pc. De gps-ontvanger moet zodanig in of op de
auto worden bevestigd dat hij de hemel kan 'zien': hij moet minstens drie
gps-satellieten in het vizier hebben om de positie van de auto op de kaart te
kunnen vinden. Met de bijgeleverde zuignap onder de voorruit gaat dat goed. De
pda wordt in een bijgeleverde houder aan het dashboard bevestigd.
Het systeem werkt meteen goed, en toont voortdurend de snelheid van de
auto en de afstand tot het doel. Het is aangenaam attent, bijvoorbeeld door
tijdig een bepaalde rijstrook te adviseren. Bij verkeerd rijden suggereert het
pas te keren als daar een redelijke gelegenheid voor is in de vorm van een kruising
of iets dergelijks. Daar staat tegenover dat het niet altijd de snelste weg
vindt wanneer dat wordt gevraagd. De autoradio moet zacht, want de gesproken
aanwijzingen uit de zakcomputer hebben niet veel kracht.
Andere eigenaardigheden van navigatie met de pda: er hangen hinderlijke
snoeren in de auto, van de sigarettenaansteker naar de gps-ontvanger en
daarvandaan naar de pocket-pc. De kaarten vergen veel geheugenruimte: bij 32 MB
kan slechts de halve kaart van Nederland worden geladen, dus 64 MB is een
minimum. Omdat de grootte van de database beperkt moest worden, kan er geen
huisnummer of postcode worden ingevoerd. Men navigeert naar kruisingen, of naar
een willekeurig punt in de gezochte straat. Jammer is verder dat het systeem
bij vertrek soms wel een minuut nodig heeft om de positie te meten. Bij vertrek
zijn de juiste aanwijzingen even cruciaal als bij aankomst, en het is vervelend
daarop te wachten.
Voordeel is dat de bestemming binnenshuis kan worden ingevoerd. Buiten
de auto kan de pocket-pc dienst doen als plattegrond (en natuurlijk als agenda
enzovoorts), en de helft van het navigatiesysteem kan zo alvast niet gestolen
worden. Als het zo uitkomt kan het geheel in een handomdraai in een andere auto
worden aangebracht. Kaarten voor dit systeem zijn ongeveer half zo duur als die
voor routesystemen die met uitvoeriger adresinformatie werken. Ook zijn er
'plug-ins' te downloaden waarop de positie van flitspalen is opgenomen.
www.tomtom.com
www.carnavigator.be