Een dashboard op elke pc
Herbert Blankesteijn
'Een pc op elk bureau,'
proclameerde Bill Gates jaren geleden. Hij heeft zijn zin gekregen; nu is het
tijd voor nieuwe doelstellingen. 'Een digitaal dashboard voor iedereen' is de
leus van het jonge Amerikaanse bedrijf Informatica. De onderneming boekt
daarmee Microsoft-achtige groeicijfers.
De notie van een 'digitaal
dashboard' is geniaal; te vergelijken met de uitvinding van de metafoor
'desktop' of 'bureaublad' voor het kille scherm van de computer. Willen we niet
allemaal graag aan de knoppen zitten? Intussen is de materie waar het om gaat
lang niet zo speels als de term suggereert. Erachter zit de wereld van data
warehousing, enterprise analytics en business effectiveness solutions - mistige maar bloedserieuze
begrippen waarmee strakgepakte zakenlieden elkaar op automatiseringscongressen
bestoken.
'Bedrijven hebben tot nu toe
geautomatiseerd om hun processen efficiënter te laten verlopen,' zegt Ediz
Ertekin, Vice President Europe van Informatica. 'Nu is het tijd om de
gegevens die een bedrijf over zichzelf heeft, te gebruiken om betere
beslissingen te nemen en daardoor meer concurrerend te zijn.'
Bedrijven
zitten, aldus Ertekin, op een schat aan data zonder het te weten, of in ieder
geval zonder deze optimaal te gebruiken. De kwestie is dat deze goudmijn aan
gegevens meestal verdeeld is over verschillende afdelingen en daarom niet in
samenhang wordt gebruikt. De salarisadministratie weet wat de verschillende
catagorieën personeel kosten. De afdeling marketing kent de bestedingen aan
promotie. De afdeling verkoop int de revenuen, en weet welk product in welke
regio goed verkoopt. Maar wat is nu de bijdrage van de promotie van dít product
in díe regio aan de netto bedrijfswinst? Die informatie is er mogelijk wel,
maar komt niet boven tafel.
Bovendien
moeten managers niet zelden op het idee worden gebracht dat hier iets te halen
valt. Informatica's marketingdirecteur voor Europa Matthew Goldsbrough: 'Op een
seminar vroeg ik eens aan vijftig managers wie zijn tien meest winstgevende
klanten kon noemen. Er gingen zes handen omhoog, en de eigenaars van die handen
zagen er trots uit. Toen vroeg ik ze: wat zou ik eigenlijk bedoeld hebben?
Winst over de afgelopen maand, het laatste jaar, of gedurende de hele relatie
met een klant? En wie is eigenlijk een klant: een persoon, de organisatie
waarvoor hij werkt, of een concern dat die organisatie bezit? En wat reken je
mee om tot een winstcijfer te komen? Alleen de kosten van het produceren, of
ook bijvoorbeeld service? Tegen die tijd waren alle zes handen verdwenen.'
Een
manager die het licht heeft gezien, zal merken dat vaak de software op
verschillende afdelingen niet van hetzelfde fabrikaat is; daardoor kúnnen de
bestanden uit het ene deel van het bedrijf niet zomaar in verband worden
gebracht met die uit het andere deel. De software van Informatica, onder de
daadkrachtige naam Powercenter, weet de gegevensbestanden die worden
geproduceerd door software van Oracle, SAP, Peoplesoft, IBM, Siebel en anderen
op een bedrijfsnetwerk te vinden, en van de juiste digitale verloopstukjes te
voorzien. Daarmee ontstaat er als het ware één database. Daarbovenop komt een
softwarelaag die het mogelijk maakt vragen te stellen en de gang van zaken in
een bedrijf te analyseren. Het digitale dashboard vormt het sluitstuk: het is
een manier om het stellen van vragen makkelijk te maken en de gegevens op een
overzichtelijke manier te presenteren. Een prominent en speels onderdeel is in
ieder geval een metertje dat de omzet weergeeft en dat in het rood, geel of
groen kan staan.
Goldsbrough:
'Je wilt op de persoon toegesneden informatie presenteren. Niet iedereen heeft
alle informatie nodig, en niet iedereen mag toegang hebben tot alle informatie.
Er moeten een paar simpele controleinstrumenten zijn. Het moet zo simpel zijn
als het instellen van je voorkeuren bij Yahoo! of het bestellen van een boek
bij Amazon.' Informatica stelt dat de tijd, nodig voor het maken van een
rapport met haar software kan worden teruggebracht van enkele dagen tot een
paar uur.
Informatica heeft de wind
mee. In 2000 stegen de verkopen met 174 procent, en zelfs in het moeilijke jaar
2001 nam de omzet nog met 28% toe. Het bedrijf kan zich permitteren zijn
klanten te werven onder de 1000 grootste concerns van de wereld. 60 % van de
Fortune-100 is al klant, evenals 63 % van de ondernemingen die in de Dow
Jones-index zijn opgenomen. Grote klanten zijn aantrekkelijk, maar komen ook om
een andere reden het meest in aanmerking, weet Ertekin: 'Grote, wereldwijd
opererende bedrijven moeten het meeste moeite doen om hun eigen activiteiten te
analyseren en te optimaliseren. Kleine ondernemingen zitten bovendien vaak nog
in het eerste stadium van automatisering van de gewone bedrijfsprocessen. Grote
bedrijven hebben dat al gehad en zijn klaar voor de volgende stap.'
De nieuwste stap van Informatica
is een uitbreiding van het digitale dashboard naar apparaten die op het
ogenblik in de mode zijn. Niet alleen op je pc hoor je de meest actuele
informatie over je bedrijf te kunnen opvragen; ook op je vestzakcomputer en op
de gsm kan dat inmiddels. In een demonstratie op een promotie-cd van het
bedrijf krijgt een executive een 'winstwaarschuwing' op zijn gsm van het
computersysteem. In een paar seconden stelt hij met spraakcommando's orde op
zaken: collega's ontvangen per e-mail het automatisch gegenereerde rapport met
de mededeling dat hij een strategie zal ontwikkelen to boost numbers.
Of dergelijke faciliteiten
goed zullen functioneren moet je afwachten, en ook of ze het leven zo makkelijk
zullen maken als wordt voorgesteld. Als rapporten in een handomdraai worden
gemaakt en rondgesproeid kan dat een slagvaardig beleid ook belemmeren. De numbers
van Informatica zullen er vermoedelijk niet onder lijden.