Het laatste idee tegen spam
Herbert Blankesteijn
Beet heeft inmiddels een paar
keer geschreven over nieuwe ideeën om spam te onderdrukken: eerst een
internationale database met kenmerken van spamberichten, de tweede keer een
gedichtje dat als kenmerk fungeerde van gewenste mail. In het voorbijgaan zijn
daarbij de mogelijkheden beschreven van andere manieren van spambestrijding,
zoals filteren in het mailprogramma, en programma's als SpamBuster en
MailWasher, die je een blik gunnen in je postbus nog voordat je de mail hebt
opgehaald.
Maar nooit wil een anti-spammaatregel
waterdicht zijn. Filteren werkt alleen op kenmerken van bekende
spamverstuurders – en die blijven nooit lang hetzelfde. Mail verwijderen
voordat ze is opgehaald kost meer tijd dan alles toch maar ophalen (en
eventueel filteren). Als gewenste mail is gemerkt, moet je nog altijd kijken
naar alle ongemerkte mail, omdat niet alles in die restgroep noodzakelijkerwijs
spam is. Bedrijven die op een zwarte lijst belanden, kunnen daar bij de rechter
bezwaar tegen maken, of ze veranderen gewoon hun identiteit.
Waar blijft de 'maar', vraagt
de lezer zich af. Die komt nu. Het beste idee tegen spam tot op heden is op de
markt gebracht door een klein bedrijf uit New Jersey in de VS, Digiportal. Zij
verkopen een programma genaamd Choicemail, dat gegarandeerd alle ongewenste
mail buiten houdt en gegarandeerd iedere bona fide correspondent in de
gelegenheid stelt je te bereiken.
Hoe werkt dat wondermiddel?
Choicemail gaat als het ware voor portier spelen, en maakt gebruik van een
'witte lijst'. Op die lijst komen in de eerste plaats de adressen die in het
mailprogramma zijn opgeslagen. Tijdens het gebruik worden automatisch adressen
toegevoegd waar de gebruiker een mail naar schrijft. Ook met de hand kunnen
adressen worden toegevoegd.
Mail van een afzender die
niet op de witte lijst staat, wordt door Choicemail buiten het zicht van de
gebruiker gehouden, in een map geparkeerd, en er gaat een automatische reactie
naar de afzender. Deze wordt naar een webpagina gestuurd waar hem eenmalig
wordt gevraagd: wie bent u, wat is uw mailadres, en waarom wilt u met deze
persoon corresponderen?
Het formulier wordt nu als
mail naar de oorspronkelijke geadresseerde gestuurd (met Digiportal als
afzender, dus de portier houdt de deur wijd open) ter beoordeling. Die kan nu
beslissen of degene die het formulier heeft ingevuld, op de witte lijst mag. Zo
ja, dan komt het mailtje waar het allemaal om was begonnen in de inbox. Het
ritueel rond het formulier zal zich niet herhalen tenzij deze afzender van de
witte lijst wordt verwijderd.
Het prachtige van het systeem
is, dat het automatisme nu in het voordeel werkt van de ontvanger. Je krijgt
niets van afzenders die je niet kent, tenzij ze de moeite nemen zich te
introduceren – een normale, beleefde geste, die overigens nauwelijks tijd kost.
Wie een goede reden heeft een ander te bereiken, zal daar geen probleem mee
hebben. Alleen wie een half miljoen mails tegelijk verstuurt, begint daar niet
aan. Mail die geparkeerd is en waarvoor geen ingevuld formulier wordt
ontvangen, wordt door Choicemail na een paar dagen verwijderd, zonder dat de
gebruiker ernaar hoeft te kijken. Ernaar kijken mág wel, maar dan moet je zelf
de map even openen.
Choicemail
(www.digiportal.com) elimineert niet het verschijnsel spam. Zolang dit geen
standaardmethode is, blijft het aantrekkelijk voor duistere figuren om rommel
naar alle windstreken te sturen. Het ligt voor de hand het op te nemen in ieder
mailprogramma; wat dat betreft is het voor Digiportal te hopen dat ze octrooi
hebben aangevraagd. Hoe dan ook zorgt het voor een echt, door de gebruiker zelf
beheerd opt-insysteem: je krijgt alleen datgene waarom je hebt gevraagd.
(Dank aan Jan Benjamin voor
de tip)
2 oktober 2002