Herbert
Blankesteijn
Net
zomin als onkruid zal spam, ongewenste reclamemail, ooit worden uitgeroeid.
Maar daar hoef je geen vrede mee te hebben. Er worden dan ook geregeld nieuwe
ideeën geopperd om spam te bestrijden. De laatste maal dat Beet daarover
rapporteerde was begin mei [Nieuw wapen tegen spam]. Sindsdien heeft Beet zelf
verschillende harde maatregelen tegen spam genomen, zoals het wegfilteren van
alle mail uit de aol.com en yahoo.com-domeinen, en het verwijderen van het
privé-mailadres van de eigen site (omdat mailadressen op het web door spammers
worden 'geoogst'). In Nederland hebben vooral de rechtszaken tussen provider
Xs4all en direct-marketingbedrijf Abfab de aandacht getrokken, met als uitkomst
dat Abfab abonnees van Xs4all met ongevraagde massamailings mag bestoken.
Beet
heeft geëxperimenteerd met spamwerende software, zoals Spambuster en
Mailwasher. Deze nemen een kijkje in uw mailbox bij de provider, alvorens de
mail wordt binnengehaald door de modem. Zo kan de spam worden gewist voordat
deze naar de eigen pc wordt getransporteerd. Helaas kost dit alleen maar meer
tijd, en ook meer telefoontikken. In de praktijk ben je er het snelst vanaf
door de mail gewoon op te halen en eventuele spam met de hand te wissen. Eventueel
stel je filters in voor veel voorkomende afzenders of onderwerpregels.
Inmiddels
is er een nieuw, opmerkelijk initiatief om de overlast te verminderen. Het is
afkomstig van de startup Habeas.com.
Het interessante is, dat niet gebruik wordt gemaakt van de kenmerken van spam,
maar dat zoveel mogelijk mail die géén spam is, een kenmerk krijgt.
Dat
kenmerk is een haiku, een drieregelig gedichtje:
Winter into spring
Like Habeas SWE (tm)
Duidelijk
corporate poetry, maar een kniesoor
die daarop let. SWE betekent Sender Warranted E-mail. De grap is, dat het auteursrecht bij Habeas berust.
SWE is een merknaam (trademark) van
Habeas. Niemand mag het versje of het merk zonder toestemming gebruiken. Habeas
geeft particulieren en internetaanbieders die toestemming, als ze een
overeenkomst ondertekenen omtrent hun gedrag bij het mailen. Dan mogen ze in de
mail die ze versturen deze haiku opnemen in de header, een onderdeel van iedere mail dat de gebruiker meestal niet
ziet. De header bevat onder andere informatie over de afgelegde route, de
afzender en de tijdstippen dat bepaalde stations zijn gepasseerd. Door het
gebruik van de haiku in de header garanderen verzenders dat hun mail geen spam
is, vandaar de term 'Sender Warranted E-mail'.
Commerciële
bedrijven krijgen een licentie tegen betaling, als ze een strikt opt-in beleid
voeren, wat wil zeggen dat ze alleen reclamemail versturen aan mensen die
daarvoor toestemming hebben gegeven.
Habeas
heeft alle geschut klaarstaan voor het uitroeien van het wederrechtelijk
gebruik van de haiku - zonder licentie of in strijd daarmee. Het auteursrecht
en het merkenrecht zullen worden ingezet, er staat een advocatenkantoor klaar
en de mogelijkheden om internationaal te opereren zijn onderzocht.
Ontvangers
van mail kunnen deze gegarandeerd kosjere mail voorrang geven. Habeas raadt af
alle mail zonder haiku ongezien weg te gooien. Uiteraard moet het gebruik van
Habeas' SWE-mail eerst nog groeien. Maar toch zal dat het zwakke punt blijven:
ook dit wordt geen waterdichte manier om spam van gewenste mail te
onderscheiden.
Een
ander zwak punt zal waarschijnlijk zijn het opsporen en bestraffen van
overtreders. Beet vermoedt een lage pakkans en hoge kosten voor Habeas. Twee
meer gênante problemen: ten eerste het feit dat de site van Habeas nog niet
voor alle mailprogramma's de juiste voorschriften kan geven om de haiku op de
juiste wijze op te nemen (voor verzending), of een goed werkend filter in te
stellen (voor ontvangen mail). Dat had in orde moeten zijn voor het openbaar
maken van de methode. Ten tweede het feit dat de site van Habeas zelf geen
Habeas-gecertificeerde mail verstuurt. Het lijkt of ze er zelf niet helemaal in
geloven.