Poëtische spambestrijding

Herbert Blankesteijn

 

Net zomin als onkruid zal spam, ongewenste reclamemail, ooit worden uitgeroeid. Maar daar hoef je geen vrede mee te hebben. Er worden dan ook geregeld nieuwe ideeën geopperd om spam te bestrijden. De laatste maal dat Beet daarover rapporteerde was begin mei [Nieuw wapen tegen spam]. Sindsdien heeft Beet zelf verschillende harde maatregelen tegen spam genomen, zoals het wegfilteren van alle mail uit de aol.com en yahoo.com-domeinen, en het verwijderen van het privé-mailadres van de eigen site (omdat mailadressen op het web door spammers worden 'geoogst'). In Nederland hebben vooral de rechtszaken tussen provider Xs4all en direct-marketingbedrijf Abfab de aandacht getrokken, met als uitkomst dat Abfab abonnees van Xs4all met ongevraagde massamailings mag bestoken.

 

Beet heeft geëxperimenteerd met spamwerende software, zoals Spambuster en Mailwasher. Deze nemen een kijkje in uw mailbox bij de provider, alvorens de mail wordt binnengehaald door de modem. Zo kan de spam worden gewist voordat deze naar de eigen pc wordt getransporteerd. Helaas kost dit alleen maar meer tijd, en ook meer telefoontikken. In de praktijk ben je er het snelst vanaf door de mail gewoon op te halen en eventuele spam met de hand te wissen. Eventueel stel je filters in voor veel voorkomende afzenders of onderwerpregels.

 

Inmiddels is er een nieuw, opmerkelijk initiatief om de overlast te verminderen. Het is afkomstig van de startup Habeas.com. Het interessante is, dat niet gebruik wordt gemaakt van de kenmerken van spam, maar dat zoveel mogelijk mail die géén spam is, een kenmerk krijgt.

 

Dat kenmerk is een haiku, een drieregelig gedichtje:

 

Winter into spring

Brightly anticipated

Like Habeas SWE (tm)

 

Duidelijk corporate poetry, maar een kniesoor die daarop let. SWE betekent Sender Warranted E-mail. De grap is, dat het auteursrecht bij Habeas berust. SWE is een merknaam (trademark) van Habeas. Niemand mag het versje of het merk zonder toestemming gebruiken. Habeas geeft particulieren en internetaanbieders die toestemming, als ze een overeenkomst ondertekenen omtrent hun gedrag bij het mailen. Dan mogen ze in de mail die ze versturen deze haiku opnemen in de header, een onderdeel van iedere mail dat de gebruiker meestal niet ziet. De header bevat onder andere informatie over de afgelegde route, de afzender en de tijdstippen dat bepaalde stations zijn gepasseerd. Door het gebruik van de haiku in de header garanderen verzenders dat hun mail geen spam is, vandaar de term 'Sender Warranted E-mail'.

Commerciële bedrijven krijgen een licentie tegen betaling, als ze een strikt opt-in beleid voeren, wat wil zeggen dat ze alleen reclamemail versturen aan mensen die daarvoor toestemming hebben gegeven.

 

Habeas heeft alle geschut klaarstaan voor het uitroeien van het wederrechtelijk gebruik van de haiku - zonder licentie of in strijd daarmee. Het auteursrecht en het merkenrecht zullen worden ingezet, er staat een advocatenkantoor klaar en de mogelijkheden om internationaal te opereren zijn onderzocht.

 

Ontvangers van mail kunnen deze gegarandeerd kosjere mail voorrang geven. Habeas raadt af alle mail zonder haiku ongezien weg te gooien. Uiteraard moet het gebruik van Habeas' SWE-mail eerst nog groeien. Maar toch zal dat het zwakke punt blijven: ook dit wordt geen waterdichte manier om spam van gewenste mail te onderscheiden.

 

Een ander zwak punt zal waarschijnlijk zijn het opsporen en bestraffen van overtreders. Beet vermoedt een lage pakkans en hoge kosten voor Habeas. Twee meer gênante problemen: ten eerste het feit dat de site van Habeas nog niet voor alle mailprogramma's de juiste voorschriften kan geven om de haiku op de juiste wijze op te nemen (voor verzending), of een goed werkend filter in te stellen (voor ontvangen mail). Dat had in orde moeten zijn voor het openbaar maken van de methode. Ten tweede het feit dat de site van Habeas zelf geen Habeas-gecertificeerde mail verstuurt. Het lijkt of ze er zelf niet helemaal in geloven.