Gratis internet nu nog goedkoper
Herbert Blankesteijn
Verschillende keren in het recente verleden is het einde van gratis internet voorspeld. Dat gebeurde bijvoorbeeld al in oktober 2000. Consumenten vertelden onderzoeksbureau Heliview dat ze liever hun account zouden opzeggen dan te gaan betalen. In juni 2001 voorspelden deskundigen, ondervraagd door Blauw Research, dat gratis internet weinig toekomst meer had. Minder advertentie-inkomsten, te weinig aankopen via internet en teruglopende verdiensten door het aandeel in de telefoontikken dat providers van KPN krijgen (de kickback fee) werden als factoren genoemd. In het onderzoek van Blauw bleken consumenten een andere mening te hebben. Zij zouden overwegend de goedkoopste betaalde vorm kiezen, als er niets anders op zat.
Gratis internet bestaat nog, maar de providers nemen nieuwe posities in. My Web overweegt geld te gaan vragen, zo werd vorige week bekend. Freeler heeft zijn abonnees begin maart een mail gestuurd met de mededeling dat het inbellen naar Freeler voor 'gratis' abonnees een paar eurostuivers per uur duurder zou worden.
De meeste providers gebruiken inmiddels inbelnummers met het netnummer 06760, die niet als voordeelnummers kunnen worden ingesteld. Het goedkoopste abonnement is meestal gratis, vaak mét 10% korting op de telefoonkosten. De provider maakt er als het ware zelf een voordeelnummer van. Tegelijkertijd proberen de providers abonnees te lokken naar abonnementsvormen met vaste kosten. Voor een maandelijks bedrag kunt u meer korting op de telefoonkosten 'kopen', bijvoorbeeld 20% voor EUR 3,95 per maand (Het Net) of 25% voor EUR 5,- (Wanadoo). Het is zaak hier goed te rekenen. De extra korting is maar 10% respectievelijk 15%, als u de eerste 10% basiskorting toch al krijgt. Wanneer u vooral in de daluren surft, zijn de telefoonkosten lager en verdient u de korting minder snel terug dan wanneer u overdag inlogt. Zo kan het elke maand 50 uur duren voordat u voordelig uit bent. Surft u zoveel?
Sommige providers die 10% korting geven op de telefoonkosten van hun gratis abonnement (bijvoorbeeld Het Net en Wanadoo) halen een kunstgreep uit. De abonnee moet zich aanmelden bij de provider - voor zover hij dat niet al gedaan had - en krijgt in het vervolg de rekening voor de internettikken van de internetaanbieder. De provider koopt deze groot en voordelig in bij KPN Telecom en kan kortingen uitdelen aan zijn klanten zoveel als hij wil. Wat de telefoonrekening betreft zijn deze inbelnummers dus gratis. Dit geldt ook bij meer abonnement-achtige vormen, waarbij de abonnee een vast maandelijks bedrag betaalt.
Dit heeft belangrijke gevolgen voor de klant. Mensen die onderweg internetten, bijvoorbeeld met een notebook, kunnen overal op eigen kosten inloggen. De 06760-nummers zijn in het hele land hetzelfde; geen provider heeft meer inbelnummers die per regio verschillen. Wie bij een familielid of klant vandaan inbelt, hoeft zich niet meer bezwaard te voelen.
U moet wel uw gebruikersnaam en wachtwoord goed bewaken. Voorheen kon iemand die uw gegevens stal, met uw identiteit inloggen, uw mail lezen en onder uw naam mail versturen. Wel betaalde hij zijn eigen verbindingskosten. Zo'n onverlaat kan nu op uw kosten internetten, overal vandaan, urenlang, dagenlang, wekenlang.
Een prettige bijkomstigheid is nog de volgende. Sommige mensen, onder wie ikzelf, hebben hardnekkige problemen met inloggen [zie: Ook internet via modem kan sneller]. Elke keer dat de telefoonverbinding tot stand komt (er klinkt modemgeknars) maar de internetverbinding niet (het contact wordt verbroken zonder dat je hebt kunnen mailen of surfen) kost dat bij KPN een 'startdubbeltje'. Wanneer u betaalt aan de provider, kan dit niet. De internetaanbieder kan namelijk pas weten dat u hebt ingebeld wanneer uw indentiteit is vastgesteld - maar wanneer het inloggen mislukt gebeurt dat niet! U begint dus pas te betalen wanneer het inloggen lukt, en dat is een groot voordeel.
Wie zich bewust is van dergelijke finesses kan gratis internet nog goedkoper maken dan het al was.