Uw pas... ach laat ook maar.
Herbert Blankesteijn
Nagenoeg alle producten in de
winkel hebben een streepjescode (een uitzondering zijn huisdieren in de
dierenwinkel). Stel je voor dat caissières nog met de hand de getalletjes
zouden moeten intikken. De streepjescode is een groot goed.
Een streepjescode identificeert
alleen het product. In de computers van de winkel en van de fabrikant wordt het
product gekoppeld aan andere gegevens, zoals prijzen en voorraden. Zo kan er
efficiënter gewerkt worden. Eén keer de prijs veranderen in de computer is
genoeg, eventueel met de duur van een aanbieding erbij. De computer slaat
vanzelf alarm wanneer de voorraad moet worden aangevuld.
De streepjescode heeft ook
nadelen. Elk artikel wordt individueel uitgecheckt. Lastig; daarom laat
de Hema in Noordwijk dit nu bij wijze
van experiment door klanten zelf doen.
Er wordt al enkele jaren
nagedacht over de opvolger van de streepjescode. Dat worden waarschijnlijk RF
(radiofrequent) identificatielabels. Deze zijn familie van de
beveiligingslabels die diefstal voorkomen. Zulke labels hebben een miniatuur
antenne die energie oppikt van een radiosignaal uit het 'poortje' bij de
uitgang van een winkel. Met deze energie zendt het label een signaal uit dat
ook door het poortje wordt gedetecteerd. Is het label verwijderd of doorgebrand
(in zo'n bak waar je niet je bankpas op mag leggen) dan gaat er géén alarm af.
Toekomstige
RF labels zullen niet alleen hun aanwezigheid verraden. Ze moeten informatie
bevatten, net als de streepjescode. Het roemruchte Massachusetts Institute of
Technology heeft sinds enkele jaren een Auto-ID centrum, waar het MIT met een
aantal bedrijven werkt aan een standaard die net zo algemeen geaccepteerd moet
worden als de streepjescode. Vorige week voegde computergigant Sun zich hier
bij Procter & Gamble, Gillette, Wal-Mart, Unilever en Tesco.
Auto-ID labels krijgen 96
bits aan informatie, die ze prijsgeven wanneer ze een bepaald radiosignaal
ontvangen. 96 bits komt overeen met de twaalf cijfers van de huidige
streepjescode (1 letter = 1 byte = 8 bits). De techniek op zichzelf is niet
nieuw. Deze wordt al gebruikt voor het identificeren van containers,
spoorwagons, bagage en automobielen. Ook voor het rekening rijden, dat in
Nederland is overwogen om het verkeer te beperken, kwam een dergelijk systeem
in aanmerking.
RF labels zijn nu nog duur en
zo groot als een pak sigaretten. Bij een auto of container is dat geen probleem
maar wel bij een pak soep of een paar sokken. Het moet goedkoper en kleiner.
Motorola maakt intussen labels onder de merknaam BiStatix, die drie vierkante
mm groot zijn en maar een euro kosten. Het bereik is niet meer dan een cm. Dat
is nog te duur en te onhandig, maar de verwachting is dat in 2005 of
daaromtrent in vrijwel ieder product een RF label kan zitten van een cent.
Dat opent het perspectief dat
je in de winkel je karretje vollaadt, en zonder plichtplegingen door dat
poortje rijdt. Het poortje slaat geen alarm, maar maakt de rekening op en zorgt
dat het bedrag wordt geïnd.
Maar het verhaal gaat verder.
Want de labels worden niet verwijderd of onbruikbaar gemaakt. De producten
kunnen worden gevolgd. Een volgend heilzaam effect kan zijn dat de labels
worden gebruikt om verpakkingen te sorteren voor recycling.
Wat er verder mogelijk is,
hangt af van de details. Zullen de labels alleen in de verpakking zitten of ook
in de producten zelf? Zullen ze alleen informatie hebben over de soort
product of ook over het individuele exemplaar (dan zal het geheugen meer bits
moeten tellen dan nu is voorzien)? Zullen winkels afspraken maken over het gebruik
van informatie van elkaars poortjes? Volgens een worst case scenario
zult u dan mogelijk op een winkeltocht door de stad stap voor stap gevolgd
kunnen worden dank zij de jas die u vorige week heeft gekocht. Het laatste
woord over de Auto-ID techiek is dan ook niet gezegd.