008 De soep zegt alles
Herbert Blankesteijn
Persoonlijkheidskenmerken van
soepliefhebbers lijken op een horoscoop. Maar ze kloppen wel degelijk en kunnen
worden omgezet in klinkende munt.
Toon hem uw soep en Brian
Wansink zegt u wie u bent. De hoogleraar in marketing, advertising and
agricultural and consumer economics aan de universiteit van Illinois heeft
samen met collega Sea Bum Park aangetoond dat de soepvoorkeur van Amerikanen
boekdelen spreekt over hun persoonlijkheid. De resultaten zijn gepubliceerd in
het Journal of Database Marketing, November 2000.
'Serveersters die jarenlang
mensen hebben bediend, weten vaak als ze een persoon zien, de smaak op het
gebied van broodjes of soep te voorspellen. Dat bracht me op het idee dat eens
te onderzoeken. Soep hebben we gekozen omdat iedereen wel een favoriete soep
heeft. Candybars bijvoorbeeld zijn minder geschikt omdat sommige mensen
daar helemaal niet van houden.'
Wansink en Park vroegen 32
serveersters wat ze zouden verwachten bij iemand die bijvoorbeeld van
groentesoep houdt: kleding, manieren, omgaan met geld. Zo kwamen ze tot 210
vragen die ze voorlegden aan 1003 Amerikanen. Het ging er in eerste instantie
om, fanatieke aanhangers van een bepaalde soort soep te vinden, en soepen die
fanatieke aanhangers kenden. Er bleven 621 mensen over die minstens de helft
van de keren dat ze soep aten voor één bepaalde smaak kozen. De uitverkoren
soepen waren groentesoep, tomatensoep, minestronesoep en kip-noedelsoep.
Wansink: 'Wie, wanneer hij soep at, minder dan de helft van de keren zijn
lievelingssoep nam, kwam niet in aanmerking.' Van de aldus gevonden mensen
werden de antwoorden op de vragen geanalyseerd om tot persoonlijkheidskenmerken
te komen.
Hier zij de resultaten -
soepfans kunnen kijken of hun karakter klopt met hun voorkeur.
Tomaten: U houdt van lezen en
van huisdieren. U hebt een actief sociaal leven maar bent geen feestneus.
Groente: Huismus, niet
reislustig, minder spontaan, tijdschriftenlezer.
Minestrone: Bewust van
conditie en dieet, georienteerd op gezin maar niet gek op huisdieren.
Kip/noedel: Aan de koppige
kant, houdt van huisdieren. Meer geneigd tot kerkgang, minder tot uitgaan.
Zo samengevat lijkt het wel
een horoscoop. Maar, vertelt Wansink: 'We zijn met die resultaten teruggegaan
naar de serveersters. We hebben de persoonlijkheidskenmerken en de soepen apart
op een stel kaartjes gezet en hebben de dames gevraagd ze te sorteren. 23 van
de 26 dames die we konden bereiken hadden alles goed.' Omdat de vragen waren
ontleend aan informatie van dezelfde serveersters was deze controle niet
helemaal onafhankelijk, maar toch zijn de uitkomsten duidelijk geen onzin.
Wat moet je daar verder nou
mee? Nu komt Wansink, die overigens een paar keer per jaar optreedt in
Wageningen, pas op gang: 'Met de gevonden persoonlijkheidskenmerken kun je
mensen meer doeltreffend benaderen. Advertenties voor soep zeggen meestal in
essentie: Eet soep! Met een foto erbij of zo. Nu wordt het mogelijk gerichter
te adverteren, voor elke smaak apart.' Niet voor niets is het onderzoek betaald
door Healthy Choice Soup.
'We hebben dit soort
onderzoek vaker gedaan. Neem nou soja. De Amerikaanse Soy Board wilde
weten wat mensen die soja lusten onderscheidt van verstokte vleeseters. Ook in
dat geval hebben we inside sources geraadpleegd: mensen in cafetaria's
en reformwinkels. Die hebben ons verteld hoe soja-eters eruit zien. Ze zijn
bijvoorbeeld jong en geneigd tot experimenteren in de keuken. En daarom staan
er nu vaak jonge vrouwen op de verpakking van sojaprodukten en worden er
recepten afgedrukt van meer gewaagde gerechten.'
En zo wilde de schoenensector
weten hoe ze mensen konden vinden die veel geld uitgeven aan schoenen. Hierbij
vond Wansink zijn mooiste bron: schoenpoetsers op vliegvelden. Resultaat van
dat project: wie op dure, goed onderhouden schoenen loopt, loopt zeer rechtop
en is óf korter, óf juist langer dan gemiddeld. Men is relatief ouder, vaker
gescheiden en heeft geen kinderen (meer) thuis. Daar is wel een tijdschrift bij
te bedenken om in te adverteren, en de toonzetting dringt zich ook al op.
Wat voor mensen doneren
makkelijk aan de kankerbestrijding? Wie geeft graag geld aan zijn vroegere
universiteit - en voor wel doel? Vragen die Wansink heeft weten te
beantwoorden, waarna de opdrachtgever het resultaat in klinkende munt kon
omzetten.