Idolen
Herbert Blankesteijn
Het is wat overnight success betreft de ware opvolger van Big
Brother: Idols, een tv-programma waarin iedereen een professionele jury a
capella zijn zangkunsten mag vertonen. Heel Nederland kijkt ernaar en praat
erover. Op een onnavolgbare manier is het deels hetzelfde, deels het tegenovergestelde
van de moeder aller voyeursprogramma's.
Wat overeenkomt: de meest talentloze zielepoten belanden voor de camera.
Ze kunnen niet zingen, niet bewegen, kennen hun tekst niet. Sommige hebben nog
nooit opgetreden, maar weten zeker dat ze talent hebben, en dat dat herkend zal
worden. Andere treden wel op, maar hebben niet in de gaten dat ze dat beter
kunnen laten.
Het voornaamste verschil met Big Brother is, dat er een bekwame en
genadeloze jury zit, die ook de zieligste gevallen keihard de waarheid zegt. De
jury probeert kandidaten in hun waarde te laten maar kan soms zijn lachen niet
houden en wordt een enkele keer boos over zoveel tijdverspilling. Boodschap: er
is wél verschil tussen authentiek talent en schuifdeurenimitatie. Goddank, er
zijn nog normen en waarden in de cultuur.
Waarom laten al die kassajuffen en pizzakoeriers zich daar belachelijk
maken? Tv-recensent Maarten Huygen veronderstelt in NRC Handelsblad dat ze door
hun ouders teveel zijn opgehemeld. Dat dacht ik eerst ook: niemand vertelt zijn
kinderen waar ze níet goed in zijn. Als je je best doet ben je geweldig, ook al
kun je er niets van.
Bij nader inzien geloof ik dat het anders ligt. We zien een selectie van
een selectie. Van de duizenden die op de audities afkomen (er blijven dus
honderdduizenden geestelijk gezonde jongeren thuis) zien we in de uitzending
alleen de allerslechtste en de allerbeste. Vele kunnen leuk zingen en dansen,
zo blijkt uit flitsen in het programma, maar missen gewoon de kwaliteit om de
volgende ronde te halen.
Heeft het handjevol afgezeken verliezers slachtofferhulp nodig? Dat is
de vraag. Waarschijnlijk zijn ze slimmer dan ze lijken, en weten ze dat ze
alleen hun vijftien seconden roem krijgen als ze de beste zijn óf de
allerslechtste. En aangezien het voor weinigen is weggelegd de beste te zijn,
wordt Idols een wedstrijd in muzikale onkunde, zoals wielrenners in de Tour
soms vechten om de poedelprijs. Het meisje dat poogde te rappen over Lick my
pussy was zo te zien en te horen echt dom, maar de jongen die in
bermudashorts erin slaagde de versie van Sid Vicious van My Way te
verkrachten, stak iedereen in zijn zak. Beide zijn op school ongetwijfeld op de
schouders geslagen. Hoezo belachelijk? De jury was vet stom en ze zijn lekker
op tv geweest.
Allebei zijn ze intussen beroemd. Hun vertolkingen worden gedraaid op de
populaire muziekstations en die bermudaknul maakt een plaat. Ze zijn een overnight
success, en weten het nu zeker: als ze, goddank, niet altijd overtuigd
waren geweest van hun talent, waren ze nooit zover gekomen.