Geachte rector,

Herbert Blankesteijn

 

Sinds mijn kinderen op de middelbare school zitten heb ik gemakzuchtig toegelaten dat ze werkstukken downloaden en op school inleveren als hun eigen werk. Ik ging ervan uit - hoopte - dat ze vroeg of laat tegen de lamp zouden lopen, maar dat is nooit gebeurd.

 

Tot nu toe dacht ik dat ze zo toch het een en ander zouden opsteken: zoeken op internet, opnieuw opmaken van andermans tekst. Ik nam aan dat ze in elk geval zouden lezen wat ze inleverden en daar wat van zouden absorberen. Verder verwachtte ik dat leraren alert zouden zijn op vormen van plagiaat en zo tenminste enig herschrijven zouden afdwingen. Mijn zoon, door ervaring gelouterd, stelt lachend dat alleen de lay-out van een werkstuk wordt beoordeeld (een klasgenoot durfde zelfs een werkstuk in het Engels in te leveren). Daar besteedt hij dus wat tijd aan, en inderdaad haalt hij prima cijfers. Het is niet bewezen dat leraren de werkstukken lezen; waarom zou de leerling dat dan doen?

 

De druppel was voor mij de ontdekking dat mijn dochter zelfs het zoeken, downloaden en opmaken delegeerde aan mijn zoon, die graag laat zien hoe goed hij daarin is. Daarop aangesproken hield ze vol dat ze naast het paardrijden en kijken naar MTV en GTST te weinig tijd had voor eigen inspanningen, dus dat ze helaas geen keus had.

 

Nu wordt er bij mij niet meer gedownload. Omdat ik geen controle heb over wat mijn kinderen bij klasgenoten thuis, of op school, kunnen doen, verwacht ik dat u van nu af aan ook wat doet. Op 16 mei schreef Intermediair over software voor detectie van plagiaat genaamd Essay Verification Engine. Een eenvoudige zoekopdracht onthult massa's organisaties, bedrijven, sites en programma's die hierop zijn gericht: Plagiarism.org, Plagiarism.com, D-integrity.com, Turnitin.com, Copycatch.com, Integriguard.com, WordCheck, Glatt Plagiarism Program, HowOriginal.com, FindSame.com, PlagiServe. Sommige daarvan zijn gericht opacademisch plagiaat, maar minstens een handvol levert software die u kunt gebruiken. Als dat teveel geld kost kunt u een aantal low-tech maatregelen overwegen:

 

= Laat leraren de ingeleverde werkstukken lezen. Als daarvoor de tijd ontbreekt, verminder dan het aantal opdrachten voor werkstukken. Zo leren de kinderen toch niets en u lijdt gezichtsverlies bij de ouders.

= Stel elke leerling mondeling enkele vragen over de inhoud, en eventueel over verdacht woordgebruik en dito zinsconstructies. Ook hier geldt: als daarvoor geen tijd is, is het maken van werkstukken niet zinvol.

= Laat leerlingen niet zelf het onderwerp van hun opdracht kiezen. Als er keus is uit drie of vier onderwerpen, hebben leerlingen voldoende vrijheid en vallen gelijkenissen makkelijk op.

= Bestraf fraude streng. Op het ogenblik genieten uw leraren en u  het respect van een vuilniszak.

 

Het is niet zo moeilijk, je moet het alleen willen. Net als het maken van een werkstuk.