Digitaal dokken
Herbert Blankesteijn
De verkoopcijfers op internet
zijn in de feestelijke donkere dagen weer met tientallen procenten gestegen, al
zijn ze nog niet boven de verkopen in fysieke winkels uitgegroeid, zoals Planet
Multimedia heeft gemeld. (Dit bericht staat tijdens het schrijven van deze
regels nog altijd online, inclusief de vermakelijke opmerkingen waarmee lezers
de auteur en elkaar de oren wassen.)
Al jarenlang klinken er
vanuit de zakenwereld geluiden dat winkelen op internet alleen een succes kan
worden wanneer er een veilige, makkelijke en algemeen geaccepteerde manier
bestaat om online te betalen. Twee jaar geleden bijvoorbeeld zongen het
Electronic Commerce Platform en het Nationaal Chipcard Platform hetzelfde
liedje. Maar ze hebben ongelijk. Online shoppen ís al een succes. Als er voor
de consument een groot probleem was, zouden de verkopen niet zo waanzinnig
groeien. Wat wil de zakenwereld dan? Is een procent of dertig groei op
jaarbasis niet genoeg of zo?
Kopen op internet is niet
moeilijk, en er zijn voldoende manieren om af te rekenen, online of niet. Niet
dat alle consumenten graag winkelen op internet. Nou, dat is misschien maar
goed ook, want als ik de onderzoeken naar de behandeling van (potentiële)
klanten goed begrijp, moeten veel webwinkels nog leren met kopers om te gaan.
Reageren op mail schijnt nog altijd erg moeilijk te zijn bijvoorbeeld; ongeveer
de helft van de mail wordt niet beantwoord.
Niettemin is Thuiswinkel.org,
een club van internetwinkels, ongerust. Deze organisatie heeft een paar weken
geleden een pleidooi de wereld ingestuurd, dat erop neerkomt dat zowel de
online winkeliers als de consument door de bomen het bos niet meer zien. 63%
van de consumenten zegt dat veiligheid een belangrijke drempel is voor het
kopen op internet. Niet meer dan 6% van de transacties wordt online afgerekend.
Dat is ook zo'n vreemd en
hardnekkig misverstand: dat je online zou moeten betalen als je online iets
koopt. Je kunt heel goed betalen met een in de zending bijgesloten
acceptgirokaart, of contant aan de bezorger. Wat is het probleem? Als je
telefonisch iets bestelt, betaal je toch ook niet door de telefoon? Als ik
postorder hoef ik toch ook niet een bankbiljet op de bus te doen?
Voor dit probleem, dat dus
niet bestaat, heeft Thuiswinkel.org een hilarische oplossing. Nóg een
betaalsysteem, naast de pinpas, de chipknip, de creditcard, de acceptgiro, de
eenmalige incasso, de rembours, Paypal, Moxmo, Mobile2Pay en al die andere. Nog
eentje erbij, dat zal het overzicht bij de consument inderdaad zeer bevorderen.
Maar
we hoeven niet bang te zijn dat zo'n nieuw betaalsysteem er komt.
Thuiswinkel.org stelt de volgende eisen aan een nieuw online betaalsysteem:
"Eenvoudig,
veilig, betrouwbaar, goedkoop en geheim (privacy)
eenduidig,
over alle kanalen, bankinstellingen en banken heen
gebruiksvriendelijk
en goedkoop voor consument en thuiswinkelier."
Laat ik
het zelf eenvoudig en betrouwbaar houden: deze eisen zijn tegenstrijdig. Veilig
en betrouwbaar kan, maar dan wordt het niet eenvoudig, gebruiksvriendelijk en
goedkoop. Dat zijn simple realiteiten. Mijn advies aan de webwinkels: pas je
aan. Kies de betaalsystemen waar de meeste vraag naar is, en laat de duurste
vallen als die teveel winst kosten. Mijn favoriete benzinestation accepteert
geen creditcard meer omdat dat voor hun te duur is. Nou, als ik er graag kom
betaal ik wel op een andere manier.
En als
het verkopen op internet niet interessant is, als die tientallen procenten
groei per jaar je niet aanstaan, dan ga je toch wat anders doen? Niemand dwingt
je.