Haal je muziek bij Weblisten!

Herbert Blankesteijn

 

Je kunt niet alles weten, vind ik. Vorige week drong voor het eerst het bestaan van de Spaanse site Weblisten [www.weblisten.com] tot me door. Door een paar zoekacties ben ik erachter gekomen dat al in februari van dit jaar WebWereld en Hccnet (hulde!) het bericht hebben verspreid dat je daar voor anderhalve euro een nacht lang onbeperkt kunt downloaden. Legaal!

 

Bij Weblisten hebben ze al in 1998 een contract weten af te sluiten met alle belangrijke platenmaatschappijen. Ze hebben daardoor een catalogus die kan wedijveren met die van de downloaddiensten MusicNet en PressPlay samen (deze hebben elk maar een deel van de commerciëel verkrijgbare muziek). Bovendien gelden bij deze twee diensten beperkingen voor gedownloade bestanden; je kunt ze bijvoorbeeld niet zomaar op een cd branden. Bij Weblisten zijn dergelijke beperkingen er niet. De mogelijkheid om eenmalig flink te downloaden zonder verdere verplichtingen is bij mijn weten ook uniek.

 

Ten opzichte van Kazaa en de andere peer-to-peerdiensten is er natuurlijk het nadeel dat je iets moet betalen. Maar er zijn ook in het oog springende voordelen. Je kunt in één keer alle nummers van een album vinden - dat moet je bij de 'illegale' diensten maar afwachten. Je bent zeker van uniforme kwaliteit - geen bestanden van 96 kbps en 192 kbps door elkaar en zeker geen tracks die hoorbaar van een LP zijn opgenomen. Er is eenheid in de naamgeving van de bestanden. Je weet zeker dat je geen bestanden krijgt waarmee is geknoeid, en je weet (voor wie het interesseert) dat je legaal bezig bent en dat de artiesten een deel krijgen van het geld dat je neertelt.

 

Huiskamervraag 1: Wat ben je bereid te betalen per download, en wat zouden de voorwaarden moeten zijn?

 

Zo'n one night stand lijkt me onweerstaanbaar. Voor die anderhalve euro krijg je met een modem drie nummers per uur, dus 24 nummers in acht nachtelijke uren. Dat zijn twee hele cd's. Kun je gebruik maken van breedband, dan haal je makkelijk een cd per uur. De kosten komen dan neer op ongeveer een cent per nummer. Downloaden bij Weblisten is in dat geval verre te prefereren boven de troep die je krijgt via een peer-to-peernetwerk.

 

Huiskamervraag 2: Wie is er tevreden, wie ontevreden over de kwaliteit van het aanbod van de gratis peer-to-peerdiensten? Zullen we het eens hebben over spyware?

 

Er is nog een reden waarom iedereen vanaf nu zoveel mogelijk bij Weblisten moet downloaden. Het kan een signaal zijn aan de platenmaatschappijen: zo'n dienst, zo'n catalogus, willen we hebben; déze voorwaarden en déze prijs vinden we acceptabel.

 

De industrie experimenteert tot nog toe met varianten die iedereen naar Kazaa jagen, en daar wordt niemand beter van. Misschien kiezen ze op een dag eindelijk eieren voor hun geld. Volgens het Weblisten-model kan niet alleen nieuwe, populaire muziek extra geld opbrengen (door de lage distributiekosten en de veel grotere aantallen misschien wel meer dan via de cd-verkoop); ook oude muziek kan zo beschikbaar blijven en geld blijven opleveren, zonder dat het veel kost. Ik vond bij Weblisten bijvoorbeeld in een ommezien het prachtige antieke album '461 Ocean Boulevard' van Eric Clapton, uit 1974. Die is heus niet meer te koop.

 

Als een cent per nummer de prijs is die de consument op internet redelijk vindt, en van harte betaalt, is elk nummer dat nog via peer-to-peer wordt binnengehaald voor de muziekindustrie een verloren cent. Een stuiver of een dubbeltje moet ook haalbaar zijn. Met drie miljard downloads per maand (cijfer dat ik toevallig vond, betreft augustus 2001 over slechts vier P2P-diensten) kan dat een aardig zakcentje zijn, gratis geld dat de maatschappijen tot nu toe moedwillig laten liggen omdat ze hopen op nóg meer geld.

 

Het tegenovergestelde kan ook gebeuren: dat de platenbedrijven het succes van Weblisten bedreigend vinden en de site de nek omdraaien. Dat is wat Hans Handgraaf verwacht, die met zijn site museekster.com fungeert als Nederlands loket van Weblisten. Maar dan gaan we gewoon weer allemaal terug naar Kazaa, of de opvolger daarvan.