Mail kan pijnlijk zijn
Herbert Blankesteijn
Bij een omroep waar ik een
tijd heb gewerkt, kregen we eens een mail van een beginnend journalist, laat ik
hem Pietje Puk noemen. De toon was wat arrogant, en een collega van mij stuurde
het ontvangen mailtje rond met het retorische commentaar: 'Who the hell is
Pietje Puk?' Hij maakte alleen een foutje: het mailtje met commentaar ging ook
naar Pietje Puk zelf. Pijnlijk.
Zelf kreeg ik onlangs een
mail die zo te zien betrekking had op een transactie van onroerend goed in
Monaco. Of deze zaak het daglicht kon verdragen weet ik niet, maar in elk geval
zullen de betrokkenen niet blij zijn geweest dat een buitenstaander kon
meelezen.
Het is vanwege dit soort
kwaaie kansen dat ik al jaren van de daken roep dat je in mail alleen maar
dingen moet zetten die je ook van de daken zou durven roepen.
Heel leuk is het als minder
sympathieke figuren door mail in moeilijkheden komen. Zoals bijvoorbeeld de
beleggingsadviseurs van Merrill Lynch, die bepaalde fondsen aan hun klanten
aanbevolen, terwijl ze in onderlinge e-mails over de aandelen spraken als
'pieces of shit'. Slecht en dom, een prima combinatie voor leedvermaak.
Of natuurlijk de jongens bij
Microsoft. Eerst mailden ze elkaar dat ze Netscape zouden wurgen, daarna dat ze
Windows wel konden gebruiken om RealNetworks buitenspel te zetten, en nu weer
dat ze wel willen meedoen aan een organisatie voor webdiensten, als Sun maar
buiten de deur wordt gehouden. Ze vinden zichzelf heel visionair als het om
internet gaat, maar dat je elke e-mail net zo goed meteen kunt cc-en naar de
rechter of de New York Times, wil er nog altijd niet in.
Huiskamervraag 1: Jullie
eigen verhalen over pijnlijke mailtjes, graag!
Dit zijn de kenmerken die
e-mail een permanent gevaar maken voor de gebruikers zelf:
- Je denkt niet altijd
voldoende na over de inhoud.
- Een vergissing bij
verzenden is makkelijk gemaakt.
- Anders dan bij post in een
envelop, moet de ontvanger de tekst zelf lezen voor hij kan weten dat de mail
verkeerd is geadresseerd of per abuis verzonden.
- Mail zonder encryptie is
niet veilig en kan onderweg door veel onbevoegden worden gelezen.
- Eenmaal verstuurde mail is
moeilijk de wereld uit te krijgen. Op de servers van providers, in de vorm van
backups, en natuurlijk op de computers van ontvangers kan een bericht eindeloos
lang worden bewaard.
Het is in het bedrijfsleven
in de mode om aan elke e-mail een disclaimer te hechten waarin staat dat de
mail vertrouwelijk is en alleen bestemd voor de geadresseerde, en dat het
verboden is de inhoud te verspreiden of te gebruiken, en verder dat de afzender
de juistheid niet garandeert, en dat hij geen aansprakelijkheid accepteert voor
schade die als gevolg van het bericht ontstaat.
Zielige, holle frasen. In de
eerste plaats is het tegenstrijdig om de mail te kiezen als communicatiekanaal,
en tegelijkertijd niet te vertrouwen op de intacte aankomst van je bericht. Als
dat werkelijk zo onzeker is, waarom wordt de mail dan gebruikt door bedrijven?
Denkt de afzender dat zijn disclaimer onbeschadigd aankomt? Zo niet, gebruik
een ander medium! Indien wel, zeur dan niet.
Verder is het lachwekkend een
mededeling zo te versturen dat er op tientallen systemen kopiën van ontstaan,
en vol te houden dat de ontvanger vertrouwelijkheid in acht moet nemen.
Psychologen zouden zich moeten buigen over de vraag of het wel altijd mogelijk
is géén gebruik te maken van informatie die je per abuis krijgt. Stel dat je
per ongeluk verneemt dat je een ongeneeslijke ziekte hebt, of dat je aandelen
zullen dalen, dan is het erg moeilijk hier niet op te reageren.
Huiskamervraag 2: Wat doe
je zelf om vervelende vergissingen te voorkomen?
Gebruikers van e-mail moeten
zelf rekening houden met de beperkingen van het medium, en deze last niet
leggen bij hun advocaten of bij hun correspondenten. Vertrouwelijke informatie
moet op een discrete manier worden overgebracht en niet van de daken geschreeuwd.
Soms is een fluisterend gesprek of een aangetekende brief beter.