Lang leve United Consumers
Herbert Blankesteijn
Journalisten houden van slecht nieuws en columnisten houden van
kankeren. Vandaag ga ik voor de verandering een keer de loftrompet steken. Het
onderwerp: United Consumers, een club waarvan ik me de oprichting in 1999 goed
herinner. Het idee was een organisatie te vormen die namens een groep
consumenten in het groot en dus voordelig zou inkopen. Enigszins vergelijkbaar
met Letsbuyit.com. Om te beginnen zou men zich richten op benzine. Via internet
zou het mogelijk zijn een voldoende groot aantal consumenten te verzamelen,
zodat het voor de tankstations aantrekkelijk zou worden met UC zaken te doen.
Aanvankelijk zag ik er niets in. Het idee van kwantumkorting gaat ervan
uit dat de verkoper meer verkoopt dan hij anders gedaan zou hebben. Bij een
klein UC zouden pompstations weinig reden hebben om mee toe doen omdat het geen
zoden aan de dijk zou zetten. Bij een groot UC zouden er zoveel pompstations
meedoen dat niemand er voordeel bij zou hebben: ze kunnen moeilijk allemáál op
deze manier hun omzet verhogen.
Ik heb me aangesloten voor de zekerheid - omdat het niets kostte was er
geen risico. Helaas heb ik nog geen aangesloten pompstation kunnen vinden
waarvoor ik niet hoef om te rijden. Tijdverlies en extra kilometers doen de
winst al gauw teniet. Maar blijkbaar zijn er genoeg mensen waarvoor dat niet
geldt, want UC bestaat en functioneert nog steeds, en het aantal tankstations
dat meedoet, neemt toe.
Huiskamervraag 1: Wie tankt UC-benzine? Hoe bevalt dat?
Wat meer is, inmiddels doen ze ook in electriciteit en mobiele
telefonie. En het is op deze gebieden dat UC me in korte tijd een paar keer
aangenaam heeft verrast.
Eerst de stroom. Via UC kan ik groene stroom bestellen. Dat kan ook bij
verschillende energieleveranciers. Groene stroom is dank zij subsidies maar een
klein beetje duurder. Je kunt je groene stroom ook via Greenpeace regelen, dan
is het even duur als vieze stroom. Maar UC zorgt ervoor dat groene stroom goedkoper
is dan de reguliere variant. Sterker, toen ik de groene stroom bij UC eenmaal
had aangevraagd, en toen bleek dat de overgang naar de voordelige leverancier
door de grote belangstelling niet onmiddellijk kon worden geregeld, deelde UC
me mee dat niettemin de tariefsverlaging alvast zou ingaan. Dát is nog eens
belangenbehartiging!
En dan de gsm. Ik was toe aan verlenging (dan wel beëindiging) van het
contract met mijn provider. Bij de telecomwinkel kon ik een contract afsluiten
voor het gebruikelijke tarief en daar al of niet een nieuw toestel bij nemen
tegen een aantrekkelijke korting. Ik wilde graag een gprs-toestel; de laagste
prijs die ik kon krijgen bij het abonnement dat ik wilde, was ruim 200 euro.
Bij UC had ik, voor hetzelfde contract bij dezelfde provider, een nieuw
soort keuze. Als ik géén nieuw toestel nam, kon ik mijn abonnement vernieuwen
voor bijna 5 euro per maand minder! (Eerder had ik dit gezien bij Debitel: zo
wordt eindelijk zichtbaar dat de kortingen op de prijzen van telefoons domweg
worden betaald uit de abonnementstarieven.) Het laagst geprijsde gprs-toestel
bij UC (weliswaar een ander merk en type) was meer dan 100 euro goedkoper dan
het voordeligste model bij de plaatselijke telecomwinkel. Verder werd ik door
de mensen bij UC aan de telefoon opvallend correct, deskundig en rustig
geholpen. Dat heb ik wel anders meegemaakt.
Huiskamervraag 2: Zijn mijn positieve ervaringen met de nieuwe
UC-diensten regel, of zijn er mensen die een andere indruk hebben?
Huiskamervraag 3: Weet iemand een nóg voordeliger adresje?
Lang leve United Consumers (www.unitedconsumers.com), kan ik alleen maar
roepen. En dat ze hun dienstenpakket maar lang en gelukkig mogen uitbreiden.