Lang leve United Consumers

Herbert Blankesteijn

 

Journalisten houden van slecht nieuws en columnisten houden van kankeren. Vandaag ga ik voor de verandering een keer de loftrompet steken. Het onderwerp: United Consumers, een club waarvan ik me de oprichting in 1999 goed herinner. Het idee was een organisatie te vormen die namens een groep consumenten in het groot en dus voordelig zou inkopen. Enigszins vergelijkbaar met Letsbuyit.com. Om te beginnen zou men zich richten op benzine. Via internet zou het mogelijk zijn een voldoende groot aantal consumenten te verzamelen, zodat het voor de tankstations aantrekkelijk zou worden met UC zaken te doen.

 

Aanvankelijk zag ik er niets in. Het idee van kwantumkorting gaat ervan uit dat de verkoper meer verkoopt dan hij anders gedaan zou hebben. Bij een klein UC zouden pompstations weinig reden hebben om mee toe doen omdat het geen zoden aan de dijk zou zetten. Bij een groot UC zouden er zoveel pompstations meedoen dat niemand er voordeel bij zou hebben: ze kunnen moeilijk allemáál op deze manier hun omzet verhogen.

 

Ik heb me aangesloten voor de zekerheid - omdat het niets kostte was er geen risico. Helaas heb ik nog geen aangesloten pompstation kunnen vinden waarvoor ik niet hoef om te rijden. Tijdverlies en extra kilometers doen de winst al gauw teniet. Maar blijkbaar zijn er genoeg mensen waarvoor dat niet geldt, want UC bestaat en functioneert nog steeds, en het aantal tankstations dat meedoet, neemt toe.

 

Huiskamervraag 1: Wie tankt UC-benzine? Hoe bevalt dat?

 

Wat meer is, inmiddels doen ze ook in electriciteit en mobiele telefonie. En het is op deze gebieden dat UC me in korte tijd een paar keer aangenaam heeft verrast.

 

Eerst de stroom. Via UC kan ik groene stroom bestellen. Dat kan ook bij verschillende energieleveranciers. Groene stroom is dank zij subsidies maar een klein beetje duurder. Je kunt je groene stroom ook via Greenpeace regelen, dan is het even duur als vieze stroom. Maar UC zorgt ervoor dat groene stroom goedkoper is dan de reguliere variant. Sterker, toen ik de groene stroom bij UC eenmaal had aangevraagd, en toen bleek dat de overgang naar de voordelige leverancier door de grote belangstelling niet onmiddellijk kon worden geregeld, deelde UC me mee dat niettemin de tariefsverlaging alvast zou ingaan. Dát is nog eens belangenbehartiging!

 

En dan de gsm. Ik was toe aan verlenging (dan wel beëindiging) van het contract met mijn provider. Bij de telecomwinkel kon ik een contract afsluiten voor het gebruikelijke tarief en daar al of niet een nieuw toestel bij nemen tegen een aantrekkelijke korting. Ik wilde graag een gprs-toestel; de laagste prijs die ik kon krijgen bij het abonnement dat ik wilde, was ruim 200 euro.

 

Bij UC had ik, voor hetzelfde contract bij dezelfde provider, een nieuw soort keuze. Als ik géén nieuw toestel nam, kon ik mijn abonnement vernieuwen voor bijna 5 euro per maand minder! (Eerder had ik dit gezien bij Debitel: zo wordt eindelijk zichtbaar dat de kortingen op de prijzen van telefoons domweg worden betaald uit de abonnementstarieven.) Het laagst geprijsde gprs-toestel bij UC (weliswaar een ander merk en type) was meer dan 100 euro goedkoper dan het voordeligste model bij de plaatselijke telecomwinkel. Verder werd ik door de mensen bij UC aan de telefoon opvallend correct, deskundig en rustig geholpen. Dat heb ik wel anders meegemaakt.

 

Huiskamervraag 2: Zijn mijn positieve ervaringen met de nieuwe UC-diensten regel, of zijn er mensen die een andere indruk hebben?

 

Huiskamervraag 3: Weet iemand een nóg voordeliger adresje?

 

Lang leve United Consumers (www.unitedconsumers.com), kan ik alleen maar roepen. En dat ze hun dienstenpakket maar lang en gelukkig mogen uitbreiden.