U wilt geen spam? Uw mailadres graag
Herbert Blankesteijn
Spammers overal ter wereld balanceren op een uiterst slap koord. Als ze
op de oude voet doorgaan, komen er wettelijke maatregelen van Californië tot
Griekenland. Dus proberen ze aan zelfbeperking te doen. Uit dit dilemma komt
onder andere het Infofilter voort, dat de Nederlandse associatie van direct
marketingbedrijven DMSA vorige week heeft geïntroduceerd (www.dmsainfofilter.nl).
Eerder heb ik geschreven over de activiteiten van de DMSA op het gebied
van sms-spam ('Opting Out'). Hun ontwerpgedragscode is onvoorstelbaar coulant
voor sms-ende bedrijven.
Het Infofilter bestrijkt de brievenbus, de vaste telefoon, de mobiele
telefoon, sms en e-mail. Verder is er een mogelijkheid om telefonisch
marktonderzoek buiten de deur te houden, en je kunt zelfs overleden personen
vrijwaren van commerciële boodschappen.
Ik wil de DMSA krediet geven voor het geven van deze mogelijkheid. Ze
hebben ook, zoals ze zelf tevreden opmerken, gezorgd voor de invoering van de
brievenbussticker om de wekelijkse stortvloed van folders in te dammen. Dat
werkt vrij goed, en het resultaat telt.
Maar liever had ik geen folders in de bus én geen lelijke sticker op de
deur. Het irriteert me dat ik nu moeite moet doen om aan nieuwe vormen van
reclame te ontkomen. Daar gaat het om in de discussie over spam: waar halen ze
het recht vandaan je met al die troep te bestoken? Hebben ze dat recht tot je
'au' roept, of hebben ze dat recht alleen als je 'asjeblieft' zegt?
Als je probeert van reclame af te komen op de DMSA-site, merk je dat het
bestaansrecht van deze club is, reclame juist wél te sturen. Het zou makkelijk
zijn als je op één pagina de benodigde persoonlijke gegevens kon intikken
(natuurlijk heeft de DMSA je naam, adres, telefoonnummers en mailadres nodig),
waarna je op dezelfde pagina zou kunnen aankruisen van welke vormen van reclame
je verschoond wilt blijven; mail, sms, telefoon enzovoort.
Maar zo werkt het niet. Je moet eerst aanklikken welke vorm van direct
marketing je kwijt wilt, en dan de bijbehorende gegevens intikken. Als je nog
een medium reclamevrij wilt hebben, kun je opnieuw beginnen. Zo ben je vijf
keer langer bezig dan nodig.
Waarschuwing:
geen handige aanbiedingen meer!,
meldt de site telkens. Walgelijk, dat
geslijm, alsof ik ooit één zo'n 'aanbieding' handig genoeg heb gevonden om erop
in te gaan. Alsof ik niet mans genoeg ben om een product te vinden als ik het
nodig heb.
Huiskamervraag 1: Wie
vindt direct marketing waardevol? Laat gerust weten.
Nog dwazer wordt het als je de details bekijkt. In het geval van post,
sms, telefoon en marktonderzoek worden je gegevens voor drie jaar bewaard.
Voorgoed afmelden kan dus niet. Als je verhuist willen ze natuurlijk de nieuwe
bewoner van je huis, en de nieuwe bezitter van het telefoonnummer graag
bespammen.
Op de pagina voor e-mailspam kun je drie mailadressen opgeven. Heb je er
meer, dan moet je de procedure vaker doorlopen. De gegevens worden voor mail
maar één jaar bewaard! Terwijl je een mailadres juist kunt houden als je
verhuist. Je moet je dus elk jaar weer aanmelden, pardon, afmelden, en voor elk
drietal mailadressen dat stomme formulier weer helemaal invullen.
En als je dat een keertje vergeet: ze hebben je mailadres, dus….
Huiskamervraag 2: Wie heeft het Infofilter bewust links laten liggen?
Wie heeft er ervaring mee?
En het mooiste komt als je klaar bent. Dan weten ze dat je niet wilt
worden lastig gevallen. Dan krijg je tot besluit een webpagina met… een
enquête! Met de vraag of je misschien toch via een van de genoemde media
reclame zou willen ontvangen over:
Banken en verzekeraars
Tijdschriften, dag- en weekbladen
Reizen, vrije tijd
Postorderaars en internetwinkels
Hardware, sofware en telefoon
Goede
doelen
Het is het definitieve bewijs dat er geen sticker moet op mijn inbox,
maar op de outbox van de DMSA en de aangesloten bedrijven:
NEE! GEEN ENKELE VORM VAN RECLAME, AANBIEDINGEN, MARKTONDERZOEK OF
ENQUÊTES MAG DIT PAND VERLATEN, TENZIJ AAN DIEGENEN DIE DAAR VIA EEN ERKEND
NOTARIS TEGEN BETALING VAN HET GEBRUIKELIJKE TARIEF TOT DRIEMAAL TOE
SCHRIFTELIJK OM GESMEEKT HEBBEN, EN DAN NOG ALLEEN VOOR DE DUUR VAN EEN MAAND,
WAARNA DE SMEEKBEDE MOET WORDEN HERHAALD.